Skepsisbloggen: Kritisk undersøkelse av det uforklarlige, det utrolige og det marginale.

«Forskningsnytt»: Ansatte trenger transcendental meditasjon, mener TMere

En gjenganger i vrøvl om personlighetsutvikling er tiprosent-myten, om at vi bruker så lite av hjernen vår. Heldigvis har alltid den som påstår dette en kur å selge.

Så også stålskonstruksjons-doktor og TMer Harald Harung. Han har sammen med trosfeller i Maharishis (svjv stadig mindre) sekt forsket seg frem til at toppledere bruker mer av hjernen enn andre. Men det finnes selvsagt en kur for oss som er lavere i systemene også. Det kan både Ukeavisen Ledelse og Aftenposten fortelle:

Forskerne har utviklet en ny ledelsesmodell der de anbefaler utvikling av den enkelte lederes bevissthetsnivå, som et supplement til tradisjonell lederutdanning. Et av tiltakene som anbefales for å øke bevissthetsnivået, er en spesiell type meditasjon.

Gi deg selv et halvt poeng om du gjettet at TMerne anbefaler TM som hjelp til et fenomen de selv alene mener å ha observert. Det er omtrent like oppsiktsvekkende som at kristne anbefaler å gi livet over til Jesus, så man er fristet til å gi et og annet minuspoeng til alle journalister som ikke helt har klart å koble de to og ha noen kritiske merknader. Hvilket, på tross av at kritiske stemmer er bragt inn i fortellingen, langt fra er åpenbart fra det som ligger ute hos de sistnevnte.

De er ellers litt sent ute. Som tidligere nevnt: Dagens Næringsliv trykket tøvet tidligere, og fikk en runde kritikk i Journalisten i fjor.

  • Jeg lærte selv TM for mange år siden, og har brukt teknikken siden.

    Den er en god avspenningsteknikk fysisk og psykisk, og er vanligvis meget behagelig, nærmest som en mental runke-teknikk.

    Jeg har imidlertid ingenting med Maharishi-bevegelsen å gjøre og heller ikke med den norske varianten ACEM. Den religiøse siden av TM-bevegelsen, ACEM-bevegelsens overklasse-fiffe-preg, samt bevegelsenes hemmelighetskremmeri byr meg imot og mener jeg er skadelig.

    TM/ACEM-meditasjon er forøvrig så enkel at alle kan lære det fra en artikkel eller bok. Det er tull og tøys at en trenger gå på kurs innen en slik bevegelse.



    • Noen kan vel sikkert trenge kurs i meditasjon, hvis de ønsker seg den slags. Hvilket jeg ikke har noen ting mot. Som du sier: selv TM-varianten har en funksjon som avspenning, selv om den neppe skaper verdensfred, gjør deg i stand til å fly eller gå gjennom vegger eller noe av det andre forhåpningsfulle har brukt tid på. Eller gjør deg til toppleder.



  • ACEM-bevegelsen har lenge vært et forum for visse deler av samfunnets lederskikt, og har vel lenge hatt komemrsiell syksé en god stund med diverse lederutviklingsalternativer.

    Det at TM virker stabiliserende på samfunnet og nedstter kriminaliteten har lenge vært hevdet av TM-bevegelsen.

    Men nå hiver også TM-nevegelsen seg på¨lederutviklingsmarkedet.

    TM har hele tiden vært preget av en halvreligiøs mystikk.

    ACEM påstår at de står 100-prosentig på vestligvitenskapelg grunn. Men også disse holder deler av læren sin hemmelig for de uinvidde og prorsjonerer ut lørestoffet bitvis til medlemmene etterhvert som de stiger i gradene, akkurat som en frimurerlosje, og bare den innerste klikken som er blitt utnevnt til lærere og ledere får vite alt.

    Og også disse påstår at mantraene slutter å virke hvis de røpes for fremmede, noe som er direkte sprøyt.

    Hemmelighetskremmeriet har nok heller kommersielle årsaker enn reelle fornuftige grunner.

    Mitt mantra som eg lærte på TM-kurs er «aing».

    Jeg har røpet det mange ganger, men det virker like godt likevel. Jeg har prøvd mage andre metodelyder, og flere av dem virker utmerket. Det engelske ordet «one» er et utmerket matra til meditasjon.



  • «TM/ACEM-meditasjon er forøvrig så enkel at alle kan lære det fra en artikkel eller bok. »

    Kan du gi en beskrivelse på hvordan meditasjonen utføres?



  • Du setter deg rolig ned i en god stol i stille omgielser, gjerne også mørke omgivelser og med behagelig temeperatur i rummet.

    Du lukker øynene og legger stille bort alle tanker og puster rolig. Pust hver gang godt inn og så godt ut ved å slappe av pustemuskulaturen, men overdriv ikke pusten.

    Så begynner du å gjenta et lite ord inni deg. Dette gjøres på en lett måte uten å bruke taleorganene.

    Slik driver du på i 5-30 minutter.

    Du skal tenke ordet med en bahagelig frekens, for eksempel 1 gang hvert andre sekund, men du skal ikke la hjerteslagene dine eller andre fysiske ting avgjøre frekvensen.

    Underveis vil du oppleve at tanker på altmulig dukker opp. Du skal ikke anstrenge deg for å hindre at disse dukker opp, men når det skjer legger du tankene rolig bort etterhvert som de kommer.

    Hvis tankene har forstyrret gjentagelsen av ordet (mantraet) bare begynner du igjen og fortsetter videre på en lett måte.

    Hilket ord du bruker som mantra er antakelig likegyldig sålenge det ikke innebærer ubehagelige assosiasjoner. Korte, klangfulle en- eller tostaelsesord uten betydning sies å være det beste.

    Det engelske tallordet «one» er et godt mantra, selvom det betyr noe.

    Disse bevegelsene har stort hemmelighetskremmeri om mantraene sine og hver person får utdelt et mantra som liksom skal passe den enkelte, hvilket er sludder etter min mening.

    Matraer som ofte brukes er lydkombinasjoner som: aing, inga, shirin, shiring. «Aing» er visstnok det hyppigste og dette er det jeg fikk utdelt.

    Men jeg anbefaler at hver og en finner på en lydkombinasjon en liker og gjerne prøver seg frem.

    Mer enn dette er det faktisk ikke i det.

    Det finnes en variant hvor en tenker mantraen hver gang en puster ut. Denne varianten er veldig god som avslappingsmetode.



  • Disse meditasjonsteknikkene har en viss psykoterapeutisk virkning. Tanker og følelser som dukker opp er ofte hukommelsesmateriale fra tidligere i livet, ofte også fra tidlig barndom, som en ikke har tenkt på på lenge.

    Noe av dette kan være vonde følelser og stemninger en har hatt i bestemte situasjoner som en nå husker tilbake på igjen.

    Det kan også være gode følelser og stemninger som en ikke har følt på lenge.

    Etter meditasjonen kan en så filosofere over det som er dukket opp og dermed få en sterkere innsikt og kontroll over sitt eget liv. Og en kan gjenerobre evnen til å føle forskjellige former for behag som har blitt undertrykket ofte helt siden barndommen.

    Meditasjonsbevegelsene påstår at det er helt nødendig å bli veiledet av en erfaren meditasjonslærer i den første tida når slikt gjenglemt materiale gjenerobres, slik at materialet skal forstås og takles rett.

    Dette er en grov underurdering a folks mentale evner etter min mening. Dessuten kan terapytters/læreres tolkninger lett bli standard A4-forklaringer som ikke er korrekt for den enkelte.

    Men påstanden er i oerenstemmelse med bevegelsenes kommersielle behov.



  • Hei igjen og takk for svar! Har prøvd dette et par ganger nå og må si det er ganske utfordrende å klare å legge vekk tankene som dukker opp underveis. Føler mantraen blir avbrutt hele tiden, men det er vel en treningssak. Skal man tømme tankene sine helt? Jeg har prøvd å se for meg mantraordet når jeg sier det inni meg, er det riktig, eller skal det være helt mørkt? Altså skal man kun tenke på ordlyden eller skal man også tenke på ordet visuelt?

    Leste en artikkel om meditasjon som sier at ulike mantraer betyr ulike ting, men du mener altså at det bare er tull? http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=41



  • Påenget ved denne typen meditasjon er at en ikke skal anstrenge seg for å hindre tanker i å komme opp. En prøver bare forsiktig å legge dem bort når en begynner. Får en ikke dette til, er det bare å begynne meditasjonen selv om det svirrer tanker i hodet.

    Det at tanker siden kommer opp er en del av prosessen som en skal ta med seg. Det er faktisk meningen at stadig nye tanker skal komme opp.

    Men det er viktig at en begynner å gjenta mantraet igjen når hvis dette stopper og en skal forsøke å legge bort en tanke når den først har kommet opp.

    Ideelt skal mantraet bare tenkes, men klarer en ikke det, spiller det ikke stor rolle om en også ser det for seg eller kommer til å hviske det med stemmen.

    Om du ser lys eller mørke inni deg eller kommer opp bilder er individuelt. Hva en ser for seg under meditasjonen er faktisk en del av prosessen og dette vil variere fra person til person og fra gang til gang.

    Det viktigste ved denne meditasjonen er at en gjør det, ikke at prossessen går elegant og knirkefritt.

    Jeg mener det er tull at mantraene betyr forskjellige ting. Men forskjellige lydkombinasjoner kan ha forskjellig virkning på det enkelte menneske.

    Derfor kan det være lurt å prøve seg litt frem. Og dette mener jeg gjøres best av den enkelte utøver selv fremfor at en tildeles ferdige standardmantraer fra en meditasjonslærer.



  • Okay, takk igjen for svar. Får prøve ut dette en stund, så får jeg se hva jeg får ut av det. Jeg har prøvd det i noen dager nå og merker jeg får en følelse av at hjernen strammer eller spenner seg på en slags måte under meditasjonen. Det er hverken en behagelig eller spesielt ubehagelig følelse, men føles ganske spesielt. Vet ikke om det er normalt?



  • Hva en opplever under meditasjon varierer både fra person til person og over tid og en behøver ikke tenke på om noe er unormalt eller normalt.

    Jeg vil tro at du konstant spenner musklene dine, blant annet i hode og ansikt. Når du mediterer får du mer skjerpede sanser for det som foregår i deg selv og da kan det hende du merker bedre muskelspenninger som er der hele tiden. vanligvis vil meditasjon på sikt gjøre det lettere å slappe av og da vil slike følelser gjerne forsvinne.

    Når en mediterer vil det også lett komme for dagen opplevelser som du hadde glemt og tanken på disse kan noen ganger få det til å spenne seg i musklene en viss tid. Det kan være lurt etterpå å filosofere litt over det en opplever under meditasjonen. Dette kan gi større selvinnsikt.



  • Hej jeg erdansk, hvad nu hvis mantraet ændrer sig under meditationen?



  • Ville anbefale å ta et kurs. Usikkerheten ved å leite seg fram til metoden for egen hjelp, er unødvendig stor.



Du kan følge nye kommentarer på denne bloggposten via RSS 2.0-feeden.