«Det er bare reklame» er en ikke helt uvanlig måte å gi uttrykk for at en del utsagn ikke helt holder stikk. På tross av all mulig lovgivning rundt markedsføring er det mye velbegrunnet kynisme om at varer er sminket til det nær ugjenkjennelig i salgsøyemed.

Det gjelder ikke minst på det alternative helsemarkedet, der juksedingser og mirakelkurer florerer. I alle deler av det, selv i den mer etablerte og respektable enden, ser vi en utstrakt tendens til å love ting det er minimalt med dekning for. Det fikk for eksempel den britiske kiropraktorforeningen BCA svi for: Etter at de saksøkte Simon Singh har skeptiske krefter fulgt opp kiropraktorer som reklamerer med påstander som allerede er kjent ulovlige. Resultatet er at en fjerdedel av BCAs medlemmer nå er under granskning fra sitt eget kontrollorgan.

Men som «bare reklame» antyder er dette med mindre sanndru markedsføring knapt et problem som er ukjent andre steder heller, og absolutt ikke når det gjelder for reklamer for legemidler. Ben Goldacre minner om dette ved referanse til nok en studie som viser at knapt halvparten av de angivelig forskningsbaserte påstandene i reklamer man kan lese i medisinske tidsskrift, reklamer med spesifikke henvisninger til forskning, var støttet av de studiene de refererte til:

158 RCTs from 94 advertisements were used in the study. In total 55% of the RCTs had a high-quality score, 44% intermediate, and <1% had a low-quality score. Almost 40% of the RCTs had a high-quality score and at the same time supported the claim for which they were cited, while only 17% were also not sponsored by a pharmaceutical company.

Det betyr, for å oppsummere med Ben Goldacres ord, at :

overall, only 39.2% of these adverts – in the leading medical journals in the world – referenced a high-quality trial which actually supported their claim.

Hvilket heller ikke kan kalles direkte imponerende…

Påstandene for legemidlene er riktignok ikke mer eller mindre fri fantasi, slik mange kvakksalverpåstander er. Men det er langt unna en standard man bør forlange av både etablerte og mindre etablerte vareselgere og behandlere.

(Via Bad Science og The Lay Scientist.)