Konspirasjonsteorien som faktisk fikk praktiske konsekvenser for folk flest.

D5B38EE6-F752-4D55-894B-946A7ACC4435.jpgJeg er for gammel til å ha fått med meg særlig mye av sekstiåtte. Fra barne-TV husker jeg en romantisk fascinasjon av hippier, grønt, rød stue på landet, autorietsopprør og sånt; men jeg husker lite av ideologien. Jeg sliter litt med å forstå den politiseringen som jeg forstår eksisterte dengang: Jeg er ikke redd for å stille meg pragmatisk på høyre- eller venstresida avhengig av hva det skulle være.

En ting jeg ikke har fått med meg i særlig stor grad er troen på det militærindustrielle kompleks. Jeg må si jeg ikke helt har skjønt hva det var. Såvidt jeg forstår var det en slags uhellig allianse av teknologi og vitenskap som ble ledet av en kabal (men såvidt jeg forstår ikke av jøder eller frimurere og i hvert fall ikke av kommunister). Det var ikke bare viktig å ikke være medlem av kabalen eller å støtte dem på noe vis, men også å ikke ha noe syn som kunne støtte deres uhellige mål, som skal ha vært et teknokratisk verdensherredømme basert på militærmakt og blant annet fundert av vitenskap.

Veldig mange pedagoger skal ha trodd på denne konspirasjonen. Faktisk trodde de så hardt på denne konspirasjonen at den førte til at anti-vitenskapelige krefter gikk sammen med ei diffus religiøs høyreside (intet mindre enn indremisjonen) for å fjerne vitenskap fra pedagogikk.

I hvert fall er det slik jeg leser Kim Helsvigs trollbindende tragedie om Pedagogisk Forskningsinstitutt fra 1938 – 1980. På slutten av seksitallet var PFI, inspirert av amerikansk forskning, på vei til å utvikle en pedagogikk som var i forkant av noe som finnes i verden. Men amerikansk forskning var en del av det militærindustrielle komplekset, og det skulle man ikke basere seg på. Det vi endte opp med å få, var en skole som skulle gjøre oss til gagns mennesker uten henvisning til vitenskap. Resultatene har jo kommet inn.

Jeg har lest flere omtaler av denne boka, og alle synes rørt av den på en eller annen måte, men ingen har tatt tak i konspirasjonen som såvidt jeg ser underligger avviklingen av satsingen på vitenskapelig pedagoikk i PFI.
Jeg skulle gjerne visst mer.

Konspirasjonsteorien om det militærindustrielle kompleks er en uvanlig konspirasjonsteori fordi den faktisk fikk praktiske konsekvenser for folk flest. Troen på den har vært avgjørende på å forme skolen.

Spørsmålet for i dag, altså: Hvis jeg vil vite mer om det militærindustrielle komplekset, de som trodde på det, de som fortsatt tror på det, og hvordan troen på det påvirket hverdagen vår, hvor går jeg hen? Hvem har studert deg og skrevet om det?