2

Skrevet av Emne: Oversikt over lesebrett og norske ebøker  (Lest 12955 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rigmor Mortiis

Oversikt over lesebrett og norske ebøker
« på: 27. desember 2010, 17:28:22 »
Siden jeg ikke fant noe om dette på forumet tenkte jeg at kunne lage en oversikt over hvilke lesebrett som er tilgjengelig på markedet. Det finnes fryktelig mange av dem, men jeg tar for meg de som er aktuelle nå. Cybooken er med som en representant for det store markedet av lesebrett der ute. De er mer eller mindre som denne.

Kindle

Batteritid: 1 måned batteritid (uten Wi-FI)
Skjerm: 6 tommer
Lagringplass: 3500 bøker.
Tilgang på bøker: engelske: amazon.com direkte på Kindlen
Pris: Ca. 1000 kroner (uten 3G)
Vekt: 241 gram

Det finnes i dag svært få norske bøker til Kindle. Mer om det nedenfor.

iPad

Batteritid: Ca. 10 timer med aktiv bruk (internett, spill, lesing osv)
Skjerm: 10 tommer
Lagringsplass: 16 GB
Tilgang på bøker: engelske bøker: iTunes Store
Pris: Ca. 4000 kroner (Uten 3G, 16 GB)
Vekt: 680 gram (Uten 3G, 16 GB)

Kindle App kan fåes til iPad slik at alle bøkene som er tilgjengelig for Kindle også er tilgjengelig for iPad.

Norske ebøker er tilgjengelig på iPad via programmet Bluefire Reader

Mer info om iPad som lesebrett

Cybook Gen3

Batteritid: 8000 boksidebytter
Skjerm: 6 tommer
Lagringsplass: 1 GB
Tilgang på bøker: ePub, PDF, mm
Pris: ca. 1800
Vekt: 174 gram

Norske ebøker

Veldig få norske bøker utgis i dag i digitalt format. Det vil komme en løsning for dette, men når er litt usikkert. Se nedenfor for mer. Jeg skal ikke gå i detalj inn i denne diskusjonen.

Digitalbok.no
Digitalbok.no er i dag den største leverandøren av norske ebøker. Nettstedet drives av CappelenDamm og har kun et begrenset utvalg av norske bøker. Disse bøkene gis ut på formatene ePub og PDF. IPad og Cybook støtter disse.

Bokskya
Etter planen skal Bokdatabasen 1. april 2011 starte å selge norske ebøker. Bøkene vil være tilgjengelige via et program som heter Bokskya. Bokdatabasen eies i hovedsak av de tre store forlagene og det regnes med at disse kommer til å samarbeide om å gi ut bøker sammen med de små forlagene. Formatet kommer til å være ePub og PDF og vil således være tilgjengelig på iPad og Cybook.

Eirik Newth har på hjemmesiden sin mye bra stoff om disse emnene.

Konklusjon

Det hele kan kokes ned til hvilke formater som vil brukes i fremtiden. Det store engelske bokmarkedet som er tilgjengelig fra amazon.com på Kindle er også tilgjengelig på iPad, men ikke på dedikerte lesebrett. Dette er synd fordi iPaden ikke er et optimalt lesebrett. Kindle støtter kun amazon.com og ikke ePub som det norske markedet begir seg inn på. Cybooken (og de fleste andre dedikerte lesebrett) er gode til dette formålet.

Jeg har ikke satt meg inn i andre lands ebokmarked med tanke på fremtidige formater.

Det beste for oss brukere vil jo være et lesebrett hvor vi enkelt og greit kan få tak i alle ebøkene på markedet. I dag er det, så vidt jeg vet, kun iPad som gjør dette.

Red. Reparerte den siste lenken i innlegget, som var feilformatert.
« Siste redigering: 27. desember 2010, 18:15:25 av Gnisten »

Utlogget vidarlo

Sv: Oversikt over lesebrett og norske ebøker
« Svar #1 på: 27. desember 2010, 18:37:16 »
Eventuelt kan ein jo vente eit par år og håpe på at DRM ikkje overlever spesielt lenge i bokbransjen.

Ein har jo gått vekk frå det i musikkbransjen, så det er håp.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #2 på: 27. desember 2010, 21:16:11 »
Projekt Runeberg har vel norske bøker som opphavsretten har gått ut på. De er inspirert av Gutenberg-prosjektet. Burde være mulig å få tak i Garborg, Asbjørnsen og Moe, og Wergeland. Format: html, og muligens latin-1 tekst. Det er en stund siden jeg sjekket dem.

Og selvsagt Nasjonalbiblioteket.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Christian

« Svar #3 på: 28. desember 2010, 11:11:35 »
Det kan se ut som om du gir Kindle litt for lite ære.

Kindle kan i tillegg til amazons format (azw), også vise pdf og mobi.
Med pdf kan det bli et herk på grunn av zoom og scrolling, men som oftest fungerer det utmerket å bare konvertere bøker til azw med amazons egne verktøy. Konvertering til azw fungerer visstnok også for flere formater (men dette har jeg aldri prøvd ut): jpeg, gif, png, bmp, html og doc.

Selve konverteringen gjør man ved å bare maile fila som vedlegg til din kindle, og ha ordet "convert" i emne-feltet. Veldig enkelt, men samtidig har man ingen måte å konfigurere konverteringsprosessen.

Mobi-formatet fungerer forøvrig veldig bra, bilder og tekst ser akkurat like bra ut som med azw og pdf. Det finnes bokhandler som leverer mobi-format (for eksempel pragmatic programmer), samt en del sider som leverer gratis bøker (for eksempel manybooks.net, som forsåvidt også har azw). Man er med andre ord ikke så låst til amazon som mange skal ha det til.
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget vidarlo

« Svar #4 på: 28. desember 2010, 18:40:17 »
Du er låst til amazon i den forstand at dei kan nårsomhelst trekke tilbake bøker du har kjøpt. Det er på deira nåde du får ha innhald, og bøker du har kjøpt kan ikkje nyttast på andre platformer. Det er mao. amazon som seier kva du får lese på maskinvare du har kjøpt, og det er amazon som seier på kva maskinvare du kan lese bøker du har kjøpt.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #5 på: 28. desember 2010, 19:12:08 »
Du er låst til amazon i den forstand at dei kan nårsomhelst trekke tilbake bøker du har kjøpt. Det er på deira nåde du får ha innhald, og bøker du har kjøpt kan ikkje nyttast på andre platformer. Det er mao. amazon som seier kva du får lese på maskinvare du har kjøpt, og det er amazon som seier på kva maskinvare du kan lese bøker du har kjøpt.

Men for én som overveier nokså langsomt å kjøpe seg (noe som skal fungere som) et lesebrett, og mest for å ha tilgang til enkelte bøker umiddelbart (fordi det er kildemateriale han oppdager behov for en uke etter deadline), men som samtidig hater tanken på å betale noe andre kontrollerer og å måtte oppgradere maskinpark jevnlig for å lese bøker – hva er det noenlunde rasjonelle her?

Jeg mener: uten e-ink er i praksis et lesebrett omtrent som å lese på skjerm – og jeg leser nok på skjerm til å ville slippe når jeg kan – du får både kindle-app og iBooks via en vanlig mac, og datamaskiner (for meg de siste tyve årene: mac) har jeg uansett, og stort sett med meg.

Så trenger jeg egentlig et lesebrett om det ikke er noe med e-ink? Jeg har forsøkt 1.gen. Kindle og 1. gen Sony - likte ingen av dem, men Kindle best. iPad for lesing har jeg testet i 30 sekunder før jeg bestemte meg for at det ikke virket så veldig bra.

Utlogget Varicella

« Svar #6 på: 28. desember 2010, 22:26:06 »
Jeg har iPad og kindle-appen, og jeg maa si at det fungerer utmerket. Kjoepte den siste boken til hawking til rundt 70 kroner, noe som er saa billig at jeg anser det som en symbolsk sum. Jeg synes ogsaa at det er godt aa slippe at det ligger boeker rundt i hele huset, saa papirbok er et tilbakelagt stadium for min del.

Utlogget vidarlo

« Svar #7 på: 28. desember 2010, 22:31:03 »

Men for én som overveier nokså langsomt å kjøpe seg (noe som skal fungere som) et lesebrett, og mest for å ha tilgang til enkelte bøker umiddelbart (fordi det er kildemateriale han oppdager behov for en uke etter deadline), men som samtidig hater tanken på å betale noe andre kontrollerer og å måtte oppgradere maskinpark jevnlig for å lese bøker – hva er det noenlunde rasjonelle her?
Tja, du må jo nesten vurdere om dei potensielle innskrenkingane er til å leve med eller ikkje :) For min del er svaret nei, ettersom papirbøker fungerer utmerka for min del, og ikkje har nokon av ulempene som e-bøkene har per i dag.

I yrkessamanheng har eg ingen innvendinger mot avgrensa tilgang til t.d. standarder og tegninger frå kunder og underlevrandører, men når det gjeld kultur er eg ein tanke meir prinsipiell :)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #8 på: 29. desember 2010, 10:32:10 »
Interessant artikkel på digi.no i dag:

– Kindle er ingen konkurrent til iPad
[....]
I januar i år, da Apple kunngjorde iPad, var det mange som spådde Kindles død. En av dem, Nick Bilton i New York Times, oppga tre grunner til at iPad vil drepe Kindle. I går konstaterte Bilton at han tok helt feil.

Det siterte avsnitt viser til følgende spådom, som altså foreløpig har slått helt feil:

http://bits.blogs.nytimes.com/2010/01/27/three-reasons-why-the-ipad-will-kill-amazons-kindle/
http://bits.blogs.nytimes.com/2010/12/27/3rd-generation-kindle-is-top-selling-amazon-product/?ref=technology

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #9 på: 29. desember 2010, 11:42:10 »
Neste spørsmål og fra brukersiden: Jeg har mye stoff som pdf-filer jeg med fordel kunne fått over på noe elektronisk (forskningsartikler og enkelte bøker). Jeg ser at det nok lar seg gjøre å få dem over på en Kindle, men det ser tuklete ut og betyr at jeg må innom Amazon for å få det til.

Stemmer begge deler fortsatt, hvis noen har en 3.gen Kindle?

Utlogget Christian

« Svar #10 på: 29. desember 2010, 11:47:14 »

De kan trekke tilbake innhold du har kjøpt hos amazon, ja. I 2009 slettet de for eksempel en versjon av George Orwells 1984. Som artikkelen nevner så mister man også alt av notater og annoteringer man har gjort i bøker som fjernes, ganske hårreisende.
Bøker du måtte kjøpe fra andre steder og legge inn antar jeg de ikke har kontroll over, og de kan man jo uansett ta backup av selv.

Jeg vet ikke helt hva du legger i ordet "platform", når du sier at man ikke kan bruke bøker på andre platformer. Man kan lese bøker på andre "dingser" samtidig, slik at du kan lese samme bok fra kindle, ipad, pc, etc, og sidetallet du er på vil synkroniseres mellom de forskjellige dingsene. Jeg forstår det slik at man også kan lese samme bok på flere kindle, dersom de er knyttet til samme konto. Man må riktignok huske å slå av synkronisering av bokmerker mellom dem om flere personer skal lese samme bok samtidig.
Det du sikter til er kanskje at man ikke kan flytte fila over til andre enheter og bruke den fritt?

Jeg hørte nylig en av "verdt å vite"s førjulsepisoder, hvor de omtalte kindle og lesebrett. Også der så det ut til å være en utbredt misforståelse at man er _helt_ låst til amazon som innholdsleverandør. Som vidarlo påpeker har amazon noen ubehagelig muligheter til makt over deler av innholdet selv etter at man har kjøpt og betalt for det, men det finnes andre steder å hente innhold. Alt du har på, eller kan konvertere til, pdf eller mobi-format har du selv kontroll over.

Utlogget Christian

« Svar #11 på: 29. desember 2010, 11:59:15 »
Neste spørsmål og fra brukersiden: Jeg har mye stoff som pdf-filer jeg med fordel kunne fått over på noe elektronisk (forskningsartikler og enkelte bøker). Jeg ser at det nok lar seg gjøre å få dem over på en Kindle, men det ser tuklete ut og betyr at jeg må innom Amazon for å få det til.

Stemmer begge deler fortsatt, hvis noen har en 3.gen Kindle?
Ja, dessverre.
Pdf-lesningen på kindle er ikke smertefri. Om du er heldig og teksten er formatert slik at du treffer med zoomingen, så går det greit. Dersom du ikke treffer med zoom-nivået må du enten scrolle frem og tilbake på slutten av hver linje (i praksis ubrukelig), eller forsøke å bytte mellom landskap/portrett layout til det blir leselig.

Alternativet er å konvertere teksten til amazons format (via amazon) eller til mobi. Hvordan man konverterer fra pdf til mobi vet jeg ikke, men et søk på google gir håp om at der finnes programmer for sånnt. Om du har mye pdf og skal navigere mye frem og tilbake ville jeg ha tenkt meg om to ganger ift kindle, og kanskje testet det ut hos noen for å se om det blir brukbart for deg.

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #12 på: 29. desember 2010, 12:05:36 »
Takk. Det var litt det jeg fikk følelsen av.

Prøve ut de kjedelige tingene med kindle-app til maskin først, og så se hvordan det funker, mao.

Utlogget Kristin C.

• Skeptivist!
    • Prokrastinuft
« Svar #13 på: 29. desember 2010, 12:24:16 »
Jeg fikk en 3. generasjons Kindle i høst, og er i utgangspunktet veldig fornøyd. Det avgjørende for meg er også å ha e-blekk fremfor vanlig skjerm å lese på (veldig gunstig for batteritiden forøvrig), ellers hadde jeg ikke giddet å ønske meg lesebrett i utgangspunktet.

Hittil har jeg kjøpt to bøker fra Amazon til den. Ellers har jeg skaffet meg en god del gratis klassikere fra Project Gutenberg i .mobi-format. Det er veldig kjekt, og fungerer etter dra-filer-over-i-en-mappe-prinsippet; krever ingen spesiell installering, ingen spesiell software eller synkronisering.

Lesing av .pdf-filer er mer tungvint, men er du heldig fungerer det helt greit så lenge du leser i landskapsformat.

Ellers er haken at ePub-formatet av en merkelig grunn er glatt oversett hos Kindle. Håper det en vakker dag kan fikses via en firmware-oppdatering.
"I think you'll find it's a bit more complicated than that."

Jeg er masse kritisk og tar ting med en klype salt. Fortrinnsvis imorgen.

Utlogget Christian

« Svar #14 på: 29. desember 2010, 12:32:38 »
Litt av problemet ligger i pdf-leserens få muligheter. Man kan bare velge mellom "fit to screen", 150%, 200%, 300% og actual size, samt layout i enten landskap eller portrett.
Dette kan fort gi problemer, og det blir fort flaks og uflaks som avgjør om det blir greit lesbart uten at man må knote mye.
Her er noen eksempler:
- pdf med heldig formatering: teksten er lesbar både i portrett og landskap.
- pdf med uhelidig formatering (forrige nummer av "fri tanke"): portrett får uleselig liten tekst og når man zoomer inn ender man i scrolle-helvette

Man får det altids til, men man må bruke tid på teknologien, og det er langt fra den fine sømløse leseopplevelsen man vanligvis får med kindle. For det skal den ha: i vanlige kindle-bøker (enten azw eller mobi) og pdf med heldig formatering,  så glemmer man fort at man leser på en maskin.