Skrevet av Emne: Skeptiske blogger på norsk  (Lest 25388 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Skeptiske blogger på norsk
« på: 29. januar 2012, 12:47:33 »
Jepp. Det finnes etterhvert en del blogger på nettet som i større og mindre grad kan kalles skeptiske, og som bidrar til å "fremme og publisere resultater av kritiske undersøkelser av fenomener som moderne sagn, mirakelberetninger, astrologi, parapsykologi, UFOer og andre ”okkulte” emner." Noen av disse bloggene er erklært skeptiske, eller de drives av folk som er aktive som skeptikere. Dere vet selv hvem dere er... ;) Denne tråden åpnes for å få i gang en oversikt over disse.

Hvis du enten skriver en blogg selv med skeptisk fortegn, eller vet om en sånn, fortell om den her. Diskusjoner som måtte oppstå omkring hver enkelt blogg eller nevnte bloggposter kan og bør tas i egne tråder som man gjerne kan lenke til i presentasjonen. Denne tråden brukes til å lage oversikten.

Her er formatet, eksemplifisert ved "hjemmebloggen":

Skepsisbloggen
Sammen med Skepsis' hovedsider er dette 'hovedkanalen' for Skepsis Norge. Redaktør (og mest aktive poster) er Asbjørn Dyrendal, men det er også en rekke andre forfattere som har bidratt. Her finner man bokanmeldelser, oppdateringer på "løpende" saker, studentøvinger, kommentarer etc. etc. Kort og godt; Et bra sted å starte om man vil finnes skeptisk stoff. Søkefeltet og kategori-inndelingen gjør det mulig å lete opp det man er ute etter.

Utvalgte bloggposter:

Fornektelse – fra tobakk til antropogen global oppvarming - bokanmeldelse av 'Merchants of Doubt. How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming' (Oreskes, Conway)
Løfter og spådommer (mens noen fortsatt venter på Nibiru) - en av mange bloggposter med PlanetX/Nibiru/Zetatalk som tema, akkurat denne samler opp alle spådommer som er kommet om saken fra den fremste proponenten i Norge.
Oppdatering om tulleprodukt: Power Balance meldt konkurs - siste nytt om 'Power Balance', et produkt med... null effekt som er omtalt mange ganger av skeptikere.

For å få fart i denne oversikten gjør jeg den herved til en stafett. Hver som skriver noe om en blogg her (sin egen eller andres) må også utfordre én annen til å skrive neste innlegg - husk å varsle vedkommende om utfordringen (via PM her, mail, facebook, twitter eller whatnot).

Jeg utfordrer mannen bak sankthuman.blogspot.com til å skrive neste innlegg.

Tillegg, etter at utfordringsløsningen begynte og halte og kriteriene ble litt uklare:
1) Blogger som omtales må ha en betydelig andel (ca. 35%+) bloggposter knyttet til skeptiske tema.
2) "Stafetten" med utfordringer fortsetter - det kan gi oss en interessant 'kjede' med blogger.
3) Er du ikke utfordret enda, men har et brennende ønske om å omtale din egen skeptiske blogg her. Gjør det. Nå.  :D
4) Alle som omtaler bloggen sin her kan utfordre andre, men man må ikke gjøre det.
5) OP er unntaket som bekrefter regelen - det er helst personen(e) bak den aktuelle bloggen som skal omtale den, ikke fans.
(merk at det siste punktet endrer ting i forhold til hva som står over - nå vil vi ha bloggeren i tale, ikke tilhengerne)
« Siste redigering: 10. februar 2012, 14:27:18 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget NWOKjetil

Sv: Skeptiske blogger på norsk
« Svar #1 på: 29. januar 2012, 13:24:02 »
Jeg heter Kjetil og var med i serien Omvend Meg på VLTV.no.

Navnet på bloggen min (http://sankthuman.blogspot.com/) skyldes at jeg har vokst opp i et kristent miljø, men samtidig har arbeidet i Human Etisk Forbund. Jeg vurderte først SanktHumanist, men droppet -ist.

Bloggen min er nystartet, jeg kommer ikke bare til å blogge om skeptiske saker, men også:
  • historie
  • religion
  • brettspill
  • humanisme
etc.

På min blogg vil dere ikke finne de nyeste avsløringene, men heller analyser av et felt. Postene mine er ofte noe lengre enn vanlige bloggposter. Jeg trenger ikke være raskest og først, så lenge jeg er smartest og mest reflektert ;) Blant annet holder jeg nå på med en sammenligning av Batman og konspirasjonsteorier.

Jeg kommer også til å skrive om:
  • Myk og hard skepsis
  • Ateisme vs skepsis
  • Hvorfor universalgeniet ikke lenger eksisterer innen vitenskapen (bare innen altiebevegelsen)

Ellers er faget mitt litteraturvitenskap, og jeg er interessert i det narrativet våre venner altiene og konspiene konstruerer for å få sineverdensbilder til noenlunde å gå opp.

Mine favorittema innen skeptisk tenkning er:
  • konspirasjonsteorier
  • kreasjonisme
  • pyramidespill

Jeg utfordrer bloggeren av http://prokrastinuft.no/ til å beskrive sin blogg.

Red.: Satte inn URL til Kjetils blogg i første linje i andre avsnitt ovenfor.
« Siste redigering: 17. mars 2012, 13:54:51 av Gnisten »
Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.Aldri still spørsmål.

Utlogget Kristin C.

• Skeptivist!
    • Prokrastinuft
« Svar #2 på: 29. januar 2012, 20:08:42 »
Mange takk, og hei, jeg er den dama som har bloggen Prokrastinuft. Den eksisterer faktisk enda, selv om den dør litt innimellom.

Da jeg startet opp, var hensikten egentlig bare å øke antallet norskspråklige blogger om skeptisisme, pluss at jeg kunne ha fritt spillerom til å spre nerderiene jeg kom over, det være seg innen astronomi, musikk eller diverse (u)popkultur.

Foreløpig har jeg kanskje ikke det mest imponerende antall dyptpløyende og analyserende blogginnlegg, men heldigvis er det flere andre blogger som fyller det behovet helt strålende. Bare se på alle innleggene som kommer til å samle seg opp i denne tråden!

Et par innlegg som kanskje kan være representative og/eller interessante for et par: Det om størrelser i verdensrommet, en oppsummering av 10:23-kampanjen Norge og min anmeldelse (spoiler: vekkelses-stemning) av TAM London 2009 (dag 1 | dag 2).

Noen ganger ser innleggene mine bare sånn ut, og de er jo også representative.

(Kan også nevne i forbifarten at jeg i tillegg har en miniblogg på tumblr, hvor det meste er fjas og estetikk.)

Jeg legger meg på en linje som stort sett er veldig snill og grei og ufarlig, mens jeg samtidig heier massivt på de andre bloggene som er effektivt aggressive og debatterende.

Jeg overrekker herved stafettpinnen til bloggeren av Sunn Skepsis, nemlig Erik!
"I think you'll find it's a bit more complicated than that."

Jeg er masse kritisk og tar ting med en klype salt. Fortrinnsvis imorgen.

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #3 på: 29. januar 2012, 23:48:38 »
Takk for oppmerksomheten!

Min blogg er relativt ny, så den har sikkert ikke formen allerede.

"Sunn Skepsis" ble altså startet høsten 2011, som en måte for meg å "flykte" fra jobbing med masteroppgave av og til. Jeg har kalt den "en blogg om ernæring, helse og kritisk tenkning", og er et forsøk på å spre litt faktabasert helseinformasjon i stimen av alle myter og meninger...

Sitat
Målet er å bidra til økt allmenndannelse om kosthold og helse

Mitt desidert "populære" innlegg så langt, er
Overdreven tro på “økologisk” og “etisk” mat
, som genererte over 10.000 lesere på ei helg, og over 100 mer eller mindre relevante kommentarer. Dette var tydeligvis et innlegg som provoserte mange, selv om det ikke var ment som noe angrep på noen eller noe fra min side.

De fleste innleggene mine er rene sammendrag av og kommentarer til nye, interessante og tildels kuriøse forskningsartikler fra ernæringslitteraturen. Siden det stort sett bare snakkes om slanking og karbohydrater i dagens kostholdsdebatter, har det vært naturlig for meg å også skrive om disse problemstillingene. Jeg nevner Tap av kroppsfett og magefett: Kalorier viktigst, Jøss! Kalorier teller! og Hypotesen om karbohydrater og fedme: En kritisk grasnkning som eksempler. Andre ting jeg har skrevet om flere ganger er kosttilskudd og villedende markedsføring.

Hver uke (omtrent!) samler jeg sammen noen artikler  funnet ymse steder på nettet, til noe jeg kaller  "Ukens lesestoff" (se eksempel:. http://sunnskepsis.wordpress.com/2011/12/02/ukens-lesestoff-uke-48/).

Jeg er ikke flink til å oppdatere flere ganger i uka, da jeg ofte må bruke en uke eller mer på enkelte innlegg (gjør alltid mye mer research enn jeg må før jeg skriver noe), men jeg tør heller ikke legge lista for høyt for meg selv.

Jeg har ihvertfall foreløpig ingen ambisjoner om å bli like produktiv som den betydelig mer drevne bloggeren bak http://tjomlid.com/, som jeg herved utfordrer til å skrive neste innlegg!  :)

Edit: Reparerte lenke (et komma hadde sneket seg inn på feil plass)
« Siste redigering: 30. januar 2012, 00:12:21 av Alvin Brattli »
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget CiViX

• Administrator
  • Skeptiker og militant ateist.
    • unfiltered perception
« Svar #4 på: 02. februar 2012, 23:29:57 »
Takk for utfordringen, Erik, og beklager litt sen respons.

Min blogg heter unfiltered perception og er vel kanskje den "største" av de norske, skeptiske bloggene per i dag, tror jeg. Men jeg har også holdt på en stund, helt siden juli 2006 faktisk, så det nærmer seg 6 år med blogging. Jeg skriver vel rundt 250 bloggposter i året i snitt, av litt varierende lengde og kvalitet, og temaer varierer fra pinlige, personlige utleveringer, musikk, kunst, religion og politikk, til alternativ medisin, vitenskap, seksualitet, kritisk tenking og litt fjas. Men mest av alt er nok den røde tråden kritisk tenking, vitenskap og skeptisisme - gjerne med fokus på medisin og alternativ medisin.

Hvorfor bloggen heter det den gjør kan du lese mer om her, og en oversikt over noen av de mer solide bloggpostene finner du på denne siden, selv om den oversikten ikke har blitt helt oppdatert det siste året. På tampen av 2011 skrev jeg en oppsummering av de viktigste begivenhetene og bloggpostene i året som gikk, så hvis du vil ha en flying start som ny leser av bloggen kan du gjerne kikke på den også.

Bloggefrekvensen varierer litt. På høsten pleier jeg erfaringsmessig være litt lite produktiv, mens jeg skriver mer første halvåret og om sommeren (ja, jeg har ikke noe liv), men i snitt ligger jeg på rundt 3-5 bloggposter i uken. Det siste året har jeg hatt rundt 50-60.000 sidevisninger i måneden, noe som øker sakte men sikkert.

Bloggen er ikke-kommersiell og er skrevet helt og holdent på privat initiativ, uten tilknytning til eller innblanding fra andre organisasjoner, foreninger, firmaer eller privatpersoner, så jeg må stå ansvarlig for alle feilene min selv. Kommentarfeltet er alltid åpent for de som vil gi ris, ros, korreksjoner eller tilleggsopplysninger.

Håper du vil ta en kikk innom bloggen på tjomlid.com.

Jeg utfordrer kvinnen bak den fantastiske, dog litt stillestående i det siste, bloggen Hjernedvask til å skrive neste innlegg.

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #5 på: 06. februar 2012, 21:14:45 »
Utfordringen til kvinnen bak Hjernedvask har foreløpig blitt hengende litt i luften. Det jobbes både med å få kontakt med henne, og med å få på plass en innbytter.

Stay tuned!  :)
===

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #6 på: 07. februar 2012, 12:15:31 »
... og innbytteren er klar: Utfordringen om å skrive om sin blogg går til herværende Karstein Eig! Køl på!
===

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #7 på: 07. februar 2012, 14:18:07 »
Takketakk! :)

www.karsteneig.no er mitt lille kongerike på nettet. Kongeriket ble først og fremst opprettet for å selge en sci-fi-fantasyparodi jeg har skrevet, som kan lastes ned derfra.

I tillegg blogger jeg for å pushe vitenskap, rasjonalitet og generelle skriverier. Jeg skriver ikke så mye om typiske skeptikersaker (unntatt kreasjonisme), men mest om skjæringspunktet politikk, vitenskap og økonomi. Og en dæsj filosofi.
Hovedhensikten er å fremme rasjonell tenkning og vitenskap, også på politikken og økonomiens område. Som geolog med en tå i statsvitenskapen prøver jeg å se over gjerdet mellom "de to kulturene".

Noen eksempler på bloggposter:

Aksjeindeksobligasjoner for dummies: http://karsteneig.no/?p=68
Om alternativbevegelsens relativisme: http://karsteneig.no/?p=190
Hvem skal ut? - Om terrorister og psykiatriens feilbarlighet og fallgruver: http://karsteneig.no/?p=198
Jeg slår en del slag for realfagene: http://karsteneig.no/?p=232  - http://karsteneig.no/?p=74 - http://karsteneig.no/?p=243

Noen bloggposter er også ren satire, men med vitenskapelig og politisk tilsnitt:
Jeg vil også være en svak gruppe!: http://karsteneig.no/?p=239
Sikkerhetsteatret på flyplassene: http://karsteneig.no/?p=223
Sist men ikke minst, det vitenskapelige svaret på meningen med livet: http://karsteneig.no/?p=110

Jeg er ateist, noe som kommer frem i postene, men forhåpentligvis ikke for firkantet.

Bloggen oppdateres så ofte jeg har tid, omtrent en eller to ganger i uka sånn i snitt, etter tid og inspirasjon. Noen ganger tar det også tid å skrive en bloggpost fordi man må drive research (les: google).

Litt mer om meg og boka her: http://karsteneig.no/?page_id=18

Enjoy!

Utfordringen går til gjengen bak bloggen Backstage Naturvitenskap: http://kollokvium.no/about/

Utlogget BjornSamset

« Svar #8 på: 10. februar 2012, 14:06:20 »
Hei alle,

takk for utfordringen :-)

Kollokvium.no, med mottoet "backstage naturvitenskap" er et slags overskuddsprosjekt fra en gjeng med norske forskere som er veldig glade i å formidle fagene våre. Bloggen kom i stand over en kaffe etter en sending i P2-programmet Abels Tårn (fredager 10.00-10.30), og har fått en ganske bra gjeng med faste klikkere de ca. seks månedene vi har vært aktive så langt.

Vi er dermed egentlig ikke en "skeptiker-blogg" som sådan, men vi har jo stort sett de samme holdningene som alle her på forumet og det skinner nok igjennom. F.eks. hadde vi nylig denne om kald fusjon:

http://kollokvium.no/2012/01/26/kald-fusjon/

...som vel glatt kan kalles et skeptiker-innlegg. Her er et annet eksempel der temaet er noe annet (nesten-oppdagelsen av Higgs-bosonet på CERN), som etter hvert utvikler seg til ren skeptiker-propaganda (kremt):

http://kollokvium.no/2011/12/14/merry-higgs-mass-everybody-nb-kan-inneholde-spor-av-filosofi/

Noen spark til klimafornektere nekter vi oss heller ikke:

http://kollokvium.no/2011/11/09/klimadebatten-og-forskjellen-pa-giaever-humlum-brekke-og-prestrud/

Men: Målet er altså egentlig å komme ut med litt fler av alle de fantastisk spennende tingene som skjer i forskningsfronten. Jeg tror personlig at hvis folk leser mer av det, og dermed forstår litt mer av hvordan vitenskap fungerer, så kommer det vi vil kalle en  skeptisk holdning rekende helt av seg selv. Hjelp til selvhjelp...

Kollokvium oppdateres mellom en og fire ganger i uka, og vi er seks skribenter per i dag. I tillegg kommer vi til å ta inn gjester i ny og ne. Vi har kontakt med nasjonale medier som Dagbladet og Nettavisen, og av og til havner tekstene våre som egne saker på nettsidene deres.

Er det noe noen her gjerne skulle hatt en fagtekst om, f.eks. som grunnlag for diskusjon med våre alternative venner e.l., så bare si fra - det er jo ofte fint å ha ulike kilder å vise til.

Siden denne tråden nå har glidd litt over i blanding av naturfag og skepsis så utfordrer jeg den uforlignelige Sunniva Rose, norges eneste rosabloggende kjernefysiker, og hennes http://rose-blogg.blogspot.com/

mvh
--Bjørn Samset

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #9 på: 10. februar 2012, 14:22:51 »
Siden - som innlegget over påpeker - kriteriene for 'skeptiske blogger på norsk' kanskje ikke er de klareste endres premissene for denne tråden litt:
1) Blogger som omtales må ha en betydelig andel (ca. 35%+) bloggposter knyttet til skeptiske tema.
2) "Stafetten" med utfordringer fortsetter - det kan gi oss en interessant 'kjede' med blogger.
3) Er du ikke utfordret enda, men har et brennende ønske om å omtale din egen skeptiske blogg her. Gjør det. Nå.  :D
4) Alle som omtaler bloggen sin her kan utfordre andre, men man ikke gjøre det.
5) OP er unntaket som bekrefter regelen - det er helst personen(e) bak den aktuelle bloggen som skal omtale den, ikke fans.

Minner også om at hvis du utfordrer andre bør du gi vedkommende beskjed om dette. <= Ikke at det har blitt syndet mot dette til nå, men det er verdt å minne om det.
« Siste redigering: 10. februar 2012, 14:24:25 av Arman »
===

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #10 på: 12. februar 2012, 23:33:06 »
Jeg liker ideen på denne tråden, men vet ikke om jeg burde delta. Det er teknisk sett Helges blogg selv om jeg er den eneste som poster på den, og det er så godt som null originalt innhold. Alt jeg gjør er å poste videoer og lenker til artikler og sider.
We are rulers of the ocean
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #11 på: 21. februar 2012, 15:35:22 »
Jeg liker ideen på denne tråden, men vet ikke om jeg burde delta. Det er teknisk sett Helges blogg selv om jeg er den eneste som poster på den, og det er så godt som null originalt innhold. Alt jeg gjør er å poste videoer og lenker til artikler og sider.
Men sleng nå i det minste opp en lenke da mann! ;)
===

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #12 på: 21. februar 2012, 15:43:40 »
Men sleng nå i det minste opp en lenke da mann! ;)

Den ligger på z sin profil (klikk på globusen): http://svevendeord.blogspot.com/ = Skeptikeren.

Men hvem er Helge?

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #13 på: 21. februar 2012, 15:46:07 »
Utfordringen til Sunniva Rose er påpurret/videresendt, så forhåpentligvis kommer det en omtale av den bloggen om ikke så brått.

Ettersom vi har løsnet på stafettprinsippet, ønsker jeg å utfordre Pernille Nylehn til å skrive noen ord om sin blogg.
===

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #14 på: 21. februar 2012, 16:40:22 »
Men hvem er Helge?

Han som registerte bloggen. Han sluttet å poste for noen år siden.
We are rulers of the ocean
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand