Skrevet av Emne: Rapport fra Alternativ Messe i Bergen  (Lest 36827 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Rapport fra Alternativ Messe i Bergen
« Svar #75 på: 12. mai 2012, 12:51:14 »
Radiator, det er en forskjell mellom gamle greske skeptikere og den moderne skeptikerbevegelsen, noe ordboka såvidt jeg vet ikke har fått med seg. De gamle grekerne var skeptisk mot alt, og fikk et velfortjent rykte av det. ... (snip)

Hva med ting/fenomener som ikke kan bli "vitenskapelig bekreftet" med dagens metoder?

Nitemare har allerede svart, men ting som har rimelig håp om å bli bekreftet i fremtiden er det ikke altfor god grunn til å være skeptisk mot. Det klarer dog vitenskapen godt selv. Det som derimot konklusivt kan bli falsifisert med dagens metoder, men likevel er populært, er det god grunn til å være skeptisk mot.

Sitat
Hvilke gamle grekere refererer du til?

Jeg snakker om de virkelighetsbenektende skeptikoi, både pyrrhonikerne og akademikerne. At den posisjonen etterhvert ble forlatt, var ikke uten grunn.

Sitat

Sitat fra: Stephan Brun
Du kan si at vår skepsis er et aspekt av vår rasjonalitet, avledet av det faktum at ikke alle proponerte hypoteser er sanne.

Denne setningen fatter jeg ikke. Alternativt så fatter jeg ikke grunnen til utsagnet. Kan du forklare?

Det var for å forklare hvorfor vi ikke på langt nær er skeptisk til vitenskapen der det ikke er god grunn. Vitenskapen skal normalt følge logikkens (fornuftens/rasjonalitetens (kjært barn har mange navn)) retningslinjer. Der den gjør det, er det ikke problemer.

At ikke alle hypoteser er like sanne kan vises trivielt. Hav er blått, ikke gult, grønt, eller lilla. Sola lyser, den er ikke mørk. Sola er ikke laget av stein, vann, makaroni, eller Japp. Det er derfor viktig å følge logiske regler når man lager hypoteser, siden logikken er vitenskapen om sannhet og usannhet.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #76 på: 12. mai 2012, 20:35:34 »

Jeg har en tverrfaglig utdanning, der både kjemi, fysikk og biologi inngår, så kanskje dette handler dårlig kommunikasjon, der eksperter i kjemi gjerne ikke har kunnskap om biologi og vice versa?
Kan du presisere hva utdannelsen din består av?
Men det er for så vidt  ikke så veldig relevant når problemet er at du sier en masse ting som er feil enten man har biologiske eller kjemiske briller på. Dette dreier seg ikke om misforståelser.
« Siste redigering: 12. mai 2012, 20:43:00 av Pernille Nylehn »
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #77 på: 12. mai 2012, 22:36:59 »
Jeg har en tverrfaglig utdanning, der både kjemi, fysikk og biologi inngår, [...]

Eller O-fag som vi kalte det i min tid.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #78 på: 13. mai 2012, 00:14:26 »
O-fag, ja. *Mimre*. Gikk du òg på ungdomsskolen på 1800-tallet? :)
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

radiator

• Gjest
« Svar #79 på: 13. mai 2012, 22:53:06 »

Jeg husker så vidt o-fag fra barneskolen. Jeg var vel en av de siste, kan jeg tenke meg.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #80 på: 13. mai 2012, 23:37:27 »
Jeg husker så vidt o-fag fra barneskolen. (min uth)
Det ufrivillig morsomme er ofte det morsomste. ;)   

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #81 på: 13. mai 2012, 23:38:22 »
Til informasjon; Bruker 'radiator' er nå under aktiv moderering pga. gjentatte regelbrudd og manglende vilje til forbedring. Dette betyr at svar fra bruker 'radiator' kan ta sin tid - det er avhengig av når moderatorer rekker å gjennomgå dem, og om de inneholder regelbrudd.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #82 på: 14. mai 2012, 00:22:12 »
Jeg husker så vidt o-fag fra barneskolen. (min uth)
Det ufrivillig morsomme er ofte det morsomste. ;)
Jeg tror jeg skal bruke den som signatur på profilen min.  ;D

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #83 på: 14. mai 2012, 08:50:31 »
*fnis*

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #84 på: 14. mai 2012, 13:10:25 »
MAC-hiavelli og Pernille Nylehn tildeles hver sin advarsel for usaklige avsporinger i de siste par-tre innleggene. Humor er greit, men ikke overdriv.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator