Skrevet av Emne: Kornsirkler  (Lest 39288 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Runar

• Bloggen min - Imagine
Sv: Kornsirkler
« Svar #105 på: 19. september 2010, 17:25:15 »
Minner meg om en episode jeg hadde for noen år siden med Eva Marie Brekkestø. Jeg kom nemlig over en filmsnutt fra england der en kornsirkel tilsynelatende oppstod i åkeren idet to lysende kuler kretset over åkeren. Her er videoen fra Oliver Castle (alle har sikkert hørt om den før regner jeg med).
Oliver's castle crop circle creation

Jeg stilte meg sterkt tvilende til videoen, men jeg må innrømme at jeg hadde et rimelig mer åpent sinn for dette den gang i forhold til nå ... Uansett; Jeg brukte mange timer med research og fant til slutt en innrømmelse fra mannen som hadde laget videoen ( "John Wabe" ). LINK

Så jeg bestemte meg for og legge opp denne informasjonen i gjesteboken til "Norsk Kornsirkelforenig" (usikker på navnet). Det som skjedde da var at Eva Marie Brekkestø startet med og sende e-post til meg der hun forsøkte og "frelse meg". Flere mails ble utvekslet.  Så drøyt ble det til slutt at jeg måtte gi henne beskjed om at jeg kom til og sperre all e-post fra henne i spamfilteret (hvilket jeg også gjorde).
Dessverre ser jeg at jeg har slettet denne e-posten. Hadde jo vert gøy og lagt opp nå ... :)
« Siste redigering: 19. september 2010, 17:28:49 av NorwegianSkeptics »

Utlogget Beate

« Svar #106 på: 20. september 2010, 09:20:04 »

Så jeg bestemte meg for og legge opp denne informasjonen i gjesteboken til "Norsk Kornsirkelforenig" (usikker på navnet). Det som skjedde da var at Eva Marie Brekkestø startet med og sende e-post til meg der hun forsøkte og "frelse meg". Flere mails ble utvekslet.  Så drøyt ble det til slutt at jeg måtte gi henne beskjed om at jeg kom til og sperre all e-post fra henne i spamfilteret (hvilket jeg også gjorde).
Dessverre ser jeg at jeg har slettet denne e-posten. Hadde jo vert gøy og lagt opp nå ... :)

Sier du at hun fremdeles tror den er ekte?
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #107 på: 20. september 2010, 10:13:27 »
Minner meg om en episode jeg hadde for noen år siden med Eva Marie Brekkestø.
(...)
Fy deg. Du må alldri slette bevismateriale! ;)
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Runar

• Bloggen min - Imagine
« Svar #108 på: 20. september 2010, 13:00:04 »
He-he  :D
Nå vet jeg jo mye bedre en som så Pernille ... Ja det var som f.. det der.

Nei nå er det en del år siden Beate, så hun kan ha forandret stilling til akkurat den saken.
Men uansett er jeg ikke et sekund i tvil om diagnosen; Dama er "still crazy after all this years" !

Utlogget ekran

• ekran.no
« Svar #109 på: 15. november 2010, 11:01:43 »

Red. anm.: Innlegget er på grensen i forhold til Reglementets pkt. 4.8., og burde inneholdt noen ord om hva og hvorfor. Pass på dette til neste gang.
« Siste redigering: 15. november 2010, 11:17:38 av Arman »

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #110 på: 21. november 2010, 13:20:57 »
Prøvde å diskutere kornsirkler men da mistet han stemmen pga min negativitet ellerno :\

Apropos kornsirkler så var det noen som påstod at det var noen forskere som hadde funnet to forskjellige dna-er på strået under og over "knekken" - noen som kjenner til denne studien?
« Siste redigering: 21. november 2010, 13:23:23 av Gnisten »
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Helge T

« Svar #111 på: 21. november 2010, 13:48:02 »
Kjenner jeg ikke til. Hadde en 5-timers økt med filosofi på vgs som sporet av i kornsirkeldiskusjon, prøvde å ikke være for påståelig, men heller presentere valget mellom det at lyshastigheten kan brytes, intradimensjonal reise, regjeringens hemmelighetsholdelse vs guttestreker. Fin måte å illustrere grunnleggende logiske verktøy ala Occam's Razor.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #112 på: 19. august 2011, 01:35:27 »
Vi kan se fram til et stykke norsk religionsvitenskapelig forskning om kornsirkelfenomenet:

Kornsirklar – spiritualitet for vår tid

Nokre har stort utbytte av å besøkje kyrkjer, moskear og andre heilage stader, mens andre har glede av kornåkrar.

– Kornsirkelfenomenet kan ein engasjere seg mykje eller lite i. Den aukande aggressive motstanden mot ulike nyreligiøse fenomen bidreg meir til tabuisering enn til kritisk tenking, meiner Anne Kalvig ved Institutt for kultur- og språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Kalvig har dei siste åra utforska kornsirklar og åndeleg turisme. Ho skal no publisere resultatet i Aura, eit samnordisk tidskrift for akademiske studiar av nyreligiøsitet.

Les gjerne videre om forskerens konklusjoner.

Les så her i denne tråden f.o.m. svar #96 og et par sider videre. (Et epos som nok burde vært skilt ut med tittelen "Gro-Helen Tørum går FEM på".)*

(Kortversjon/spoiler: http://skepsis.no/blog/?p=4692) (Skrev nettopp en kommentar der også.)

* Dette er nå gjort. Se: http://skepsis.no/forum/index.php/topic,3422.0.html
« Siste redigering: 26. november 2011, 01:37:20 av Gnisten »

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #113 på: 19. august 2011, 07:56:52 »
Har vel egentlig ikke så mye å si om dette bildet fra Daily Mail 2. august i år.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #114 på: 19. august 2011, 11:00:14 »
Har vel egentlig ikke så mye å si om dette bildet fra Daily Mail 2. august i år.

Det er mye å si om det. Bildet illustrerer nemlig en artikkel som refererer en ny hypotese om hvordan kornsirkler kan lages, med henvisning til samme forsker som også Videnskab.dk skrev om samme dag:

Forsker: Korncirkler kan forklares med fysik

En amerikansk forsker mener, at mikrobølgeovne, GPS’er og lasere kan frembringe de gådefulde korncirkler.

Mysteriet omkring korncirkler er måske ikke længere helt så stort. I hvert fald mener en amerikansk forsker, at hele cirkusset kan forklares ved hjælp af ren og skær fysik.

Richard Taylor, som er professor i fysik ved University of Oregon, har i magasinet Physic's World fremsat en  teori om, at noget så dagligdags som GPS’er og mikrobølgeovne kan bruges til at frembringe de store kunstværker. Noget knap så dagligdags som lasere kan også spille en rolle, mener han. Det skriver LiveScience.

Danskene har forresten også oversatt den artikkelen fra Forskning.no som jeg siterte i mitt forrige innlegg:

http://videnskab.dk/kultur-samfund/korncirkler-vor-tids-spiritualitet?

Utlogget b3ndik

• I tilfelle brann, knus glasset.
    • Saltklypa
« Svar #115 på: 24. august 2011, 12:37:15 »
UKA 2011 i Trondheim lagde noen korn"sirkler" på en åker i Malvik for å reklamere for seg selv.

Bilde: http://www.uka.no/nyheter/1276/

Saltklypa - norges største (og eneste, såvidt vi vet) skeptiske podcast.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #116 på: 28. august 2011, 13:40:01 »
Her er NRK sin reportasje om den "sirkelen" (med en del til dels dubiøse lenker videre):

Vil skape blest om UKA
For å få litt ekstra blest om UKA 2011 har arrangørene fått lov til å lage en kornsirkel i form som bokstavene UKA i kornåkeren i Malvik. De vil at logoen skal sees fra lufta for alle som kommer til eller reiser fra flyplassen på Værnes. Den er også godt synlig fra E6.

Og denne "sirkelen" kommer neppe som en nyhet på Norsk Kornsirkelgruppe.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #117 på: 05. september 2011, 01:01:06 »
Dette nettstedet har kanskje vært linket til tidligere, men her må det da åpenbart være noen som har alt for lite å gjøre?  ::)

http://www.ourtransition.info/

... og forresten: Takk til Maarit borte på Nyhetsspeilet - håper det går deg vel.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #118 på: 05. september 2011, 02:16:38 »
http://www.ourtransition.info/

Helt fantastisk, Arman! Dette nettstedet dreier seg imidlertid om mye, mye mer enn kornsirkler, og nøkkelordet ser ut til å være kanalisering. Så jeg fortsetter i et nytt emne:

Fra vitenskap til kanalisering? Konkurrenter til Nancy Lieder og ZetaTalk.

Disse to russiske vitenskapskvinnene som har gått over til kanalisering bare må vi ha en egen tråd om!
« Siste redigering: 05. september 2011, 02:20:25 av Gnisten »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #119 på: 26. september 2011, 01:03:00 »
Denne bloggposten er nesten tre år gammel, men inneholder et herlig oppgjør med en TV Norge-"dokumentar" som jeg så i sin tid, og husker at jeg åjet og akket meg annethvert minutt over all idiotien og alle spørsmålene journalistene unnlot å stille:

http://www.calcuttagutta.com/articles/1506/

Det hører med til historien at jeg ennå blir plaget av visse venner og bekjente som så dette TV Norge-programmet i sin tid, og henført henviser til det framleis.