2

Skrevet av Emne: Ryke G. Hamer ("Germanske Nye Medisin") etterlyst i Tyskland - Hva kan gjøres?  (Lest 9149 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RobertK

skepsisbloggen er det allerede blitt skrevet mye om den tidligere legen Ryke Geerd Hamer, som står bak den medisinske sekten "Germanske Nye Medisin (GNM)" i Tyskland. Han har flyttet til Sandefjord i 2007 for å unngå straffeforfølgelse av tyske myndigheter. I Sandefjod har han som kjent etablert et enkeltmannsforetak som han kaller for "Universitetet i Sandefjord". Derfra stiller han fortsatt "diagnoser" til fortvilte mennesker som ta kontakt med ham i håpet til å få helbredet alvorlige sykdommer, spesielt kreft. Og "diagnosene" sine formidler han over telefon - uten en gang å ha undersøkt pasientene:

Sitat fra: br-online
Ferndiagnose ohne Behandlung
Ryke Geerd Hamer, Begründer dieser Bewegung, lebt heute in Norwegen. Er ist mehrfach vorbestraft und bereits seit 1986 ohne Approbation. Aus seinem Exil in Norwegen gibt er trotzdem Ferndiagnosen. So auch im Fall Susanne. Ohne das Mädchen je selbst untersucht zu haben, schreibt er in einem Gutachten, sie habe keinen Krebs, leide nur an einem unbewältigtem "Wasserkonflikt". Und: sie sei gesund. Ein tödlicher Irrtum. Susanne stirbt wenige Monate nach Abbruch der schulmedizinischen Behandlung an einem Tumor. Inzwischen ermittelt die Kemptener Staatsanwaltschaft gegen Hamer und die Eltern.

Fritt oversatt fra tysk av RobertK:
Sitat
Fjerndiagnose uten behandling
Ryke Geerd Hamer som grunnla denne bevegelsen bor i Norge i dag. Han er tidligere straffedømt og er blitt fratatt legebevilgningen i 1986. Fra eksilet i Norge utstiller han allikevel fjerndiagnoser, som i tilfellet Susanne. Uten å ha undersøkt jenta selv skriver han i et notat at hun ikke hadde kreft, men lider kun av en "vannkonflikt" som hun aldri fikk bearbeide. Og: At hun var frisk. En feiltakelse med døden til følge. Få måneder etter den skolemedisinske behandlingen ble avbrutt dør Susanne av en svulst. Nå blir Hamer og foreldrene etterforsket av statsadvokaten i Kempten.

Dødsfallet som artikkelen refererer til skjedde i desember 2009 i bygda Altusried i Sør-Tyskland. Susanne Rehklau ble 12 år.

Er noen av forumets deltakere jurist? Jeg er interessert å vite om Hamers virksomhet i Norge gir grunnlag til utlevering til de tyske myndighetene. Denne mannen må stoppes.

En omfattende faktasamling rundt GNM og Hamer, dessverre kun på tysk, finnes på nettstedet Esowatch og på vitenskapsbloggen Scienceblogs (f.eks. her eller her).

Utlogget Niklas

• med.stud.
skepsisbloggen er det allerede blitt skrevet mye om den tidligere legen Ryke Geerd Hamer, som står bak den medisinske sekten "Germanske Nye Medisin (GNM)" i Tyskland. Han har flyttet til Sandefjord i 2007 for å unngå straffeforfølgelse av tyske myndigheter. I Sandefjod har han som kjent etablert et enkeltmannsforetak som han kaller for "Universitetet i Sandefjord". Derfra stiller han fortsatt "diagnoser" til fortvilte mennesker som ta kontakt med ham i håpet til å få helbredet alvorlige sykdommer, spesielt kreft. Og "diagnosene" sine formidler han over telefon - uten en gang å ha undersøkt pasientene:

Vet du om han han har någon marknadsföring riktad mot Norge? Jag är alltid glad över nya möjligheter att anmäla folk till Forbrukerombudet.  :)

Utlogget CaptainFrekkeF

• Rase:Reptil Arbeidsgiver:CIA Mål:Sabotere NS
    • Sensurspeilet
Hva med å tipse media først? Vi har jo et par interessante journalister i VG som har revet ned et par murer før. Husker ikke hva de heter for øyeblikket, men det er sikkert noen som kan hjelpe til.
http://sensurspeilet.blogspot.com/

"Gotta have a little orange juice" - Richard Feynman

"Without your permission and with your interruption, that's what I'm doing now." - Christopher Hitchens

Utlogget RobertK

Vet du om han han har någon marknadsföring riktad mot Norge? Jag är alltid glad över nya möjligheter att anmäla folk till Forbrukerombudet.  :)

Vel, på hjemmesiden hans er størsteparten av informasjonen skrevet på tysk, så inntil videre henvender Hamer seg nok mot sine tyske tilhengere. Men han prøver visst fortsatt å gå rettens vei for å få lov til å praktisere som lege i Norge - som han hittil har blitt nektet pga. manglende faglige kompetanse. Han vil neppe drive med aktiv markedsføring i Norge før han blir godkjent, noe som sannsynligvis aldri kommer til å skje ...

Utlogget eirik

Til OP: Jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Etter all sannsynlighet foreligger det en utleveringsavtale med Tyskland. Det utleveres vel aldri på selvstendig grunnlag. Spørsmålet er da hvilke vilkår som ligger i utleveringsavtalen, og om Tyskland har begjært Hamer utlevert.

Det har de neppe gjort?  Men det kan vel enkelt gjøres hvis statsadvokaten velger å ta ut påtale i saken.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Til OP: Jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Etter all sannsynlighet foreligger det en utleveringsavtale med Tyskland. Det utleveres vel aldri på selvstendig grunnlag. Spørsmålet er da hvilke vilkår som ligger i utleveringsavtalen, og om Tyskland har begjært Hamer utlevert.

Det har de neppe gjort?  Men det kan vel enkelt gjøres hvis statsadvokaten velger å ta ut påtale i saken.
Spekulerer litt her, men ettersom Hamer teknisk sett fortsatt har en sak gående i norsk rettsvesen, så gjør det kanskje at et evt. krav fra Tyskland om utlevering kan settes "på vent"?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Gnisten

• Administrator
Spekulerer litt her, men ettersom Hamer teknisk sett fortsatt har en sak gående i norsk rettsvesen, så gjør det kanskje at et evt. krav fra Tyskland om utlevering kan settes "på vent"?

Det er vel en sivilsak han sjøl har reist mot Staten, som ikke kan gi utsettende virkning i forhold til eventuell utlevering?

Hvis han derimot hadde vært tiltalt i en straffesak her i landet, ville vel den hatt prioritet?

Utlogget RobertK

Dette skal det være mulig å finne ut. Kanskje en av de flittige skribentene på den tyske ScienceBlogs vet mer. Selv forstår jeg det på samme måten som Gnisten: Hamer er ikke tiltalt i en straffesak i Norge, så et krav om utlevering fra Tyskland bør vel ha prioritet over en sivilsak som Hamer selv har reist. Men - jeg er ikke jurist, derfor er dette bare vill spekulering fra min side ...

Utlogget RobertK

Jeg fikk tillatelse av den tyske skeptikeren Ulrich Berger, som står bak ScienceBlogs bloggen Kritisch Gedacht ("Kritisk tenkt"), til å oversette det følgende innlegget hans til norsk og poste det her. Takk igjen til Ulrich!

Sitat fra: Ulrich Berger fra ScienceBlogs
Noen ganger har jeg blitt spurt om hvordan GNM (Germaniske Nye Medisin, anm. RobertK) og Hamer skulle vurderes fra et vitenskapelig ståsted. Man kan oppsummere det med følgende punkter:

1) For det første må en konstatere helt klart at Hamer er gal, sett fra et vitenskapelig standpunkt - forøvrig også fra et ikke-vitenskapelig standpunkt. Jeg er klar over at uttrykket "gal" ikke er politisk korrekt, men i tilfellet Hamer er det helt på sin plass.

2) Hans monstrøse skapning GNM er i alle sine punkter en såpass tullete teori at en seriøs medisinsk-vitenskapelig betrakting av denne er fullstendig malplassert. Alle fakta har vært kjent i lang tid, og det argumentative søppelet til GNM har blitt motbevist for lenge siden. Å diskutere GNM seriøst idag ville bare øke dens betydning unødvendigvis. Den fortjener heller en status som en flat-jord teori.

3) Det som derimot bør tas på alvor er et fenomen kalt GNM-tilhengere. De som organiserer offentlige "GNM-treff" og på denne måten sprer GNM videre og holder liv i den. Dette fenomenet kan, etter mitt skjønn, best forstås i form av en analogi fra epidemiologien:

Troen på GNM er et ekstremt farlig virus som først og fremst folk uten vitenskapelig bakgrunn, lettroende eller fortvilede mennesker er vert for. Siden dette viruset faktisk tar livet av verten sin bare av og til (mye oftere tar det heller livet til et barn til verten), dør det dessverre ikke ut av seg selv. Derfor må det bekjempes aktivt i samfunnet. Det finnes allerede serum som virker som motgift og som kalles "opplysning" og "vitenskapelig kunnskap". Dessverre er immuniseringsraten i befolkningen fortsatt for lavt til å kunne garantere flokkimmunitet.

En av hensiktene med denne bloggen (og ScienceBlogs generelt) er å gi et lite bidrag til å oppnå immunisering - ikke direkte, men indirekte, som en multiplikator, hvis budskap spres forhåpentligvis videre av dens lesere som på denne måten selv blir til multiplikatore. Alle er oppfordret til å hjelpe til!

Utlogget eirik

Det er vel en sivilsak han sjøl har reist mot Staten, som ikke kan gi utsettende virkning i forhold til eventuell utlevering?

Hvis han derimot hadde vært tiltalt i en straffesak her i landet, ville vel den hatt prioritet?
Ja til det første. Det er neppe tvilsomt. Ellers kunne man reist masse tullesøksmål i øst og vest for å unngå utlevering. Til spørsmål 2: Usikker, men antar at dette vil være regulert i den enkelte utleveringsavtale som er fremforhandlet. Min første innskytelse er at det kommer an på type sak (alvorlighet).

Utlogget Beate

Lest litt rundt på sidene hans. Ganz verrückt, ja. Tror Niklas burde kunne sende det der et eller annet sted, ihvertfall nå som utenlandske leger uten lisens er så i vinden.
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget eirik

OK, jeg prøver meg-

Spørsmålet reguleres blant annet av "lov om utlevering av lovbrytere mv.", http://websir.lovdata.no/cgi-lex/wiftinn?0000&krono&/lex/lov/nl/hl-19750613-039.html

Utgangspunktet fremgår av lovens § 1. Her fremgår det at den som i fremmed stat er ”siktet, tiltalt eller domfelt for straffbar handling”, og som oppholder seg her i riket, kan utleveres etter bestemmelsene i denne lov.

De nærmere vilkår for utlevering er behørig opplistet i loven. § 3 er av interesse i denne saken.

I § 3 nr. 1 sies det at utlevering kan bare skje når handlingen, eller en tilsvarende handling, etter norsk lov ”kan medføre fengsel i mer enn 1 år”. Det betyr at en ikke kan utleveres når en er satt under *påtale* for butikktyveri eller andre mer bagatellmessige overtredelser, som har en *strafferamme* under ett års fengsel.

Videre sies det at når den som begjæres utlevert er *straffedømt* for handlingen, kan utlevering bare skje ”når dommen går ut på frihetsstraff eller anbringelse i anstalt i et tidsrom av minst 4 måneder”, eller når det med hjemmel i dommen er truffet eller kan treffes bestemmelse om slik anbringelse. Her er altså vilkåret for utlevering at den konkrete dommen går ut på minimum 4 mnd ubetinget, og også betinget fengsel.

I § 3 nr. 2 sies det at regjeringen i overenskomst med fremmed stat kan avtale utlevering for handlinger selv om den frihetsberøvelse som er ilagt eller som kan ilegges, er av kortere varighet enn fastsatt i nr. 1. Det kan tenkes at dette er gjort med Tyskland, jeg fant ikke denne avtalen i farten.

Om parallell straffeforfølgning i Norge sies det i § 11, at utlevering ikke kan skje dersom han er fengset i Norge, men at han heller ikke kan utleveres dersom ”han her i riket er under forfølgning for en annen handling som kan medføre frihetsstraff i minst 2 år”. Det settes altså krav til at han er siktet for en overtredelse med strafferamme på minst 2 år.

Utlogget Beate

Vet ikke hvorfor, men TV2 har plukket opp en side fra november i fjor på førstesiden der de forteller om kvakksalvere, deriblant Hamer.
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-norge-har-et-kvakksalverproblem-3009919.html
Babysjel og forvirringselement.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Vet ikke hvorfor, men TV2 har plukket opp en side fra november i fjor på førstesiden der de forteller om kvakksalvere, deriblant Hamer.
[url]http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-norge-har-et-kvakksalverproblem-3009919.html[/url]

Mulig det er en glipp, og/eller kanskje de har sett den omtalte saken fra Tyskland og forbereder noe i forbindelse med den. Vi får se. De har folk som er spesielt interessert i og følger med på dette feltet.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
Jeg vekker tråden igjen fordi det ser ut som tysk politi og Dagbladet kjører hard linje mot Ryke Geerd Hamer nå.

http://www.dagbladet.no/2010/10/05/nyheter/innenriks/medisin/alternativ_medisin/13641359/
Sitat
Fra sin bolig i Sandefjord hevder ekslegen Ryke Geerd Hamer at positiv tenkning kurerer kreft. Nå etterforskes han av tysk politi etter at ei tolv år gammel jente døde.

Sitat
Hamer hevder dødsfallet skyldtes en fjernstyrt mikrochip med gift.

Sitat
- Vi kan bare reagere overfor leger med lisens. Hamer er jo fratatt lisensen, og vi har dermed ingen myndighet over ham, forklarer Lie.

Han forteller at han nå nettopp har igangsatt en prosess der Statens helsetilsyn eventuelt anmoder om politisak mot kvakksalveren.

- Jeg har nettopp sendt Helsetilsynet et brev - så får vi se hva det blir til, sier fylkeslege Svein Lie.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)