I serien «dustete og overprisede armbånd som påstår å ha magisk effekt» har vi i dag gleden av å introdusere Zentrom balanse. Det er samme humbug som alle de andre, men det er bittesmå, halvt fornøyelige nyanser i reklametøyset. Her får vi for eksempel i tillegg til «frekvenser» litt appell til en annen gruppe forestillinger i folketroslandskapet, nemlig frykten for elektronikk og mobiler:

holograms like these resonate with the natural flow of energy around your body.
How so? Like any living being, the human body has its own electric field, its own frequency. Sometimes – because of things out of our control, or because of our modern-day environment, surrounded by electronics, mobile phone networks and so on – our body’s optimal frequency becomes out of balance.

Til gjengjeld er de kanskje litt slappe med kjendisfaktoren de alle appellerer til. Men de har da med Terje Håkonsen. Som jo åpenbart har slitt med balansen før. Jada.

Jeg oppdaget forøvrig denne varianten av «Power Balance»-tullet gjennom reklameavisen for XXL, som dermed føyer seg fint inn med andre kjeder ved å demonstrere lave krav til edruelighet i markedsføring, og enda lavere når det gjelder produkt. Men her har markedsføringen gjort en virkelig festlig vri:

Zentrom balanse armbånd er utviklet for å øke balanse, styrke, bevissthet og klarhet i tankene.

Denne «klarheten i tankene» – er det når offeret kunden plutselig tenker: «Faen – dette er humbug»?*

Til gjengjeld er prisen for å bli lurt av tullet på vei ned: Nå kan du nøye deg med å kaste bort 249,-

Til sammenligning har XXL forøvrig (og ved siden av) et lignende armbånd som inneholder en fullt fungerende klokke til femti kroner mindre.

*Jeg tror armbåndet er fabelaktig effektivt til å bringe klarhet i tankene. Eventuelt en viss kynisme. For det virker åpenbart best på dem som står et stykke unna og tenker «der er et ryggesløst forretningsforetak som selger humbug», og «der er enda et lettlurt fjols».