Blant de tusen ting Skepsis gjerne skulle ha gjort, står en god og lettbegripelig oversikt over ulike vanlige svindeltyper høyt på listen. Tatt i betraktning hvor mange nordmenn som faller for slikt hver eneste uke, ville det vært veldig godt å ha noe tilgjengelig som kan fôre mistenksomme slekt og venner med motargumenter. Jeg kjenner […]

Blant de tusen ting Skepsis gjerne skulle ha gjort, står en god og lettbegripelig oversikt over ulike vanlige svindeltyper høyt på listen. Tatt i betraktning hvor mange nordmenn som faller for slikt hver eneste uke, ville det vært veldig godt å ha noe tilgjengelig som kan fôre mistenksomme slekt og venner med motargumenter. Jeg kjenner ikke til at det finnes noe slikt på norsk, men det finnes heldigvis noe på engelsk.

Det er selvfølgelig den allestedsnærværende Stephen Barrett fra Quackwatch som står bak den ene MLMwatch. Her anbefales for eksempel oversikten over typiske misrepresentasjoner om MLM.

Den er skrevet av mannen bak den andre siden, MLM-The Truth, økonomen John Taylor. Han har også laget en oversikt over «fem røde flagg»(pdf) som varsler om svindel heller enn legitim business. Her i kortversjon fra FAQen:

Many years of broad experience in the direct sales field and extensive research led to the identification of five causal and defining characteristics of a compensation plan that clearly separate exploitive MLM/pyramid/chain selling schemes from legitimate sales opportunities. These five characteristics – referred to as the «5 Red Flags» – both cause the horrendous loss rates and clearly define or distinguish between a pyramid or chain selling scheme and a legitimate income opportunity. A detailed report on these characteristics is posted on the research page of our web site. The compensation plans of over 250 MLM programs have been tested against these 5 Red Flags of «recruiting MLMs» (those with pay plans that primarily reward the recruiting of a downline, making sales to non-network customers a comparative waste of time – which applies to nearly all MLMs).

In the compensation plans of recruiting MLMs, we find these “Five Red Flags” (causative and defining factors):

1. Recruiting of participants is unlimited in an endless chain of empowered and motivated recruiters recruiting recruiters.
2. Advancement in a hierarchy of multiple levels of participants (“distributors,” «associates,» etc.) is achieved by recruitment, rather than by appointment.
3. Ongoing purchases (company products and/or sales “tools,” «business support materials,» training, etc.) by participants are encouraged in order for them to be eligible for commissions and to advance in the business («pay to play»).
4. The company pays commissions and/or bonuses to more than four levels of participants.
5. For each sale, company payout for the total of all upline participants equals or exceeds that for the person actually selling the product, creating an inadequate incentive to sell products directly and an excessive incentive to recruit new participants.

In 100% of the MLMs where data is available, MLMs with all five of these characteristics (which is nearly all MLMs) result in losses suffered by approximately 99% of participants. The odds of profiting are far greater at gaming tables in Las Vegas.

Det ser utmerket ut, men jeg ønsker meg fortsatt noe godt og begripelig på norsk.