Jeg har en del nettvaner som innimellom irriterer. For eksempel stadig bruk av nettaviser med store, irriterende bannerannonser for tøv og/eller lureri. Som Dagbladets stadige digre annonser for en viss herr Yangs tøys (som blir enda mer åpenbart når man har møtt ham), for «klarsynte.no» og i det hele tatt. Men nå var det mest en oppfølging av en tidligere nevnt kampanje om «hypnose-DVD» for røykeslutt.
Der påstår Torgrim Holte at ni av ti slutter å røyke etter hypnose, med kilde i hypnoterapi.no. Siden det som nevnt er gjort en del forskning på dette, og vi vet det sørgelige svaret, tenkte jeg at annonsemakeren muligens ikke var helt sannferdig på det punktet heller.
Det viste seg å være enten verre, eller langt mer oppsiktsvekkende enn som så.
Først bør jeg kanskje rekapitulere hva forskningen mener å vite om forholdet mellom hypnoterapi og røykekutt: Det er ingen dokumentasjon på at det virker. Eller for å sitere Cochrane Library fra 2005:

We have not shown that hypnotherapy has a greater effect on six month quit rates than other interventions or no treatment.
The effects of hypnotherapy on smoking cessation claimed by uncontrolled studies were not confirmed by analysis of randomized controlled trials.

Å kalle det et endelig resultat ville være å overdrive i vesentlig grad, kvaliteten og størrelsen på studiene tatt i betraktning. Men man fant altså ingen tydelig trend mot at deltakere i hypnoterapi sluttet i større grad enn kontrollgruppen. Enkeltstudier spriket i begge retninger.
Det mest optimistiske jeg finner, er kanskje denne studien fra 2008, i Nicotine & Tobacco Research. Der fant man at «20% of the participants in the hypnosis group were abstinent at 12 months compared with 14% of the behavioral group (RR=1.40; 95% CI 0.81–2.42).» Folkelig og misvisende sluttet altså nesten dobbelt så mange (i denne, ene studien) av dem som fikk hypnoterapi sammenlignet med dem som ikke fikk det. Eller mer presist: 20 av 100 mot 14 av 100.
Og det var for hypnoterapi, ikke for bruk av en «hypnotisk» DVD (hvis reklame antyder at forfatteren har en forståelse av prosessen rundt regnet Donald Duck-nivå).
Så hva med forskning på et relevant produkt? Hvor finner vi det? Jeg har ikke klart å spa opp noe som ligner identisk, men denne prospektive studien fra western Journal of Emergency Medicine ligner i alle fall bittelitt. Her har man undersøkt bruk av suggestiv audiotape:

In a sample of patients undergoing procedural deep sedation in the emergency department (ED), we conducted a prospective, randomized, single-blinded trial of audiotherapy for smoking cessation. …One hundred eleven patients were enrolled in the study, 54 to intervention and 57 to control. Mean desire to quit was 7.15 ± 2.6 and mean cigarettes per day was 17.5 ± 12.1. We successfully contacted 69 (62%) patients. Twenty-seven percent of intervention and 26% of control patients quit (mean difference = 1%; 95% CI: –22.0% to 18.8%). Thirty-seven percent of intervention and 51% of control patients decreased smoking by half or more (mean difference = 14.6%; 95% CI:
–8.7% to 35.6%).

Jepp, gruppene hadde temmelig nøyaktig like resultat. Som forfatterne antyder: «Suggestive audio-therapy delivered during deep sedation in the ED did not significantly decrease self-reported smoking behavior.»
I denne studien. Hvilket ikke behøver bety all verden.
Men det er en slags antydning om hva man kan forvente av effekt når man kjøper en DVD, der selv den fulle behandlingen i reell hypnoterapi ikke har påvist noen pålitelig effekt.
En selger som later som om en DVD er identisk med en behandling, uten noen form for dokumentasjon, er kanskje ikke den som er lettest å stole på. Så med det vagt i bakhodet, er det kanskje ikke så rart at jeg ikke forventet noe nødvendig samsvar mellom påstanden om at «ni av ti stumper røyken» og hva jeg måtte finne hos kilden av opprinnelig utsagn. (Tall som «ni av ti» er ofte en god indikator på bløffmakeri, spesielt når de følges opp med annet urimelig, og andre urimelig høye tall.)
Det viste seg i dette tilfellet at annonsøren faktisk hadde nedgradert påstandene. Det som sto var enda mer oppsiktsvekkende. Der kliniske studier sliter med å finne noen effekt i det hele tatt, påstår «hypnoterapi.no» at

Mer enn 99% av de som gjennomfører vårt opplegg over 4 timer lykkes i å bli røykfrie !

Mer enn 99%? Det skulle vel være… alle så nær som ‘a Ingebjørg?
Med slike oppsiktsvekkende resultater, foreligger det vel grundige studier, og sensasjonelle publikasjoner er vel over det hele?
Hm. Nei. På trappene? Ikke det? Hvorfor ikke?
Noe får man kanskje inntrykk av ved å se hvordan «82%» slutter etter bare én time, mens «omtrent» 99% (var det ikke mer enn?) slutter etter fire timer.
Omtrentlige og svært høye tall på effekt uten videre referanser er som nenvt en slags indikator. Og det er en kjent form for tallmagi fra behandlere som ikke tar dokumentasjon så alvorlig (hvilket selvsagt ikke er tilfelle her).
Men det blir bedre med beskrivelsen av fjerde time:

Fjerde timen, ca dag 19
Denne timen vil ligne på den forrige, og nesten alle de resterende er nede i under 10 sigaretter per dag, og da blir dette stoppe-timen. Hvis ikke, vil vi bruke hypnosetimen til å spørre underbevisstheten din om du virkelig ønsker å slutte å røyke. Er svaret ja, vil du få tilbud om INNTIL to timer til, er svaret nei, vil vi foreslå at du avbryter behandlingen, fordi det ikke er mulig for en hypnoterapeut å tvinge deg mot din vilje.

La meg se om jeg forstår dette riktig: Hvis du ikke har sluttet før fjerde behandling, inkluderer «fire timer» enda to nye timer. Og hvis du ikke slutter, har du avsluttet behandlingen og skal ikke telles. Hvordan fikk de til et tall under hundre prosent?
Ellers er den høyst bevisste diskusjon av hva de har lov til ifølge reglene for markedsføring av alternativ behandling, og det de skriver om egne «alternative» tilbud talende nok. Det er helst et tilbud som er bevisst utenfor det landskapet hvor de føler seg forpliktet på dokumentasjon utover pasienthistorier («vi behandler kjendiser – kom til oss»).
Jeg skjønner dermed godt hvordan Holtes DVD henter «dokumentasjon» herfra og kobler seg til et reklamested for spådomskunst, «synske» rådgivere og resten av landskapet. De kler hverandre.
Andre kan nok med fordel styre unna, inntil revolusjonerende publikasjoner kommer strømmende.
Omtrent samtidig som en serie ulykker knyttet til flokker med flyvende griser.