Diplom på veggen, bøker i hyllene og andre gode props er ikke den eneste måten å etablere autoritet på. Og selv om du er vennlig og myk, er det ingen grunn til at ikke klienten skal forstå hvem som kan dette her. For å sitere den gamle vismann Øystein Sunde om en annen salgsbransje: «Vi […]

Diplom på veggen, bøker i hyllene og andre gode props er ikke den eneste måten å etablere autoritet på. Og selv om du er vennlig og myk, er det ingen grunn til at ikke klienten skal forstå hvem som kan dette her. For å sitere den gamle vismann Øystein Sunde om en annen salgsbransje: «Vi renner dem i senk med bransjesjargongen.»
Riktig bruk av sjargong etablerer autoritet – men man må kunne akkurat nok til at en noenlunde interessert kunde ikke kan ta deg på noe. Og det er krevende nok i en kulturell situasjon der stadig flere leser stadig mer om slike tema. God bruk kan også tåkelegge presentasjonen på en slik måte at kunden gir opp å følge med på annet enn akkurat det som trengs for deltagelse, og gir som Shermer kommenterer også en følelse av ritual som oppfordrer til deltagelse og dermed minsker tvil.

The reader can then pump the client for information under the cover of revealing that «the cards» or «the stars» indicate a number of possibilities and then asking the client–who is distracted by the jargon–which best fits their situation. Rowland shows how the question is slipped in at the end in this example: «Interestingly enough, I see we’ve got the’Five of Swords,’ an important card within the lesser arcanum, traditionally associated with challenge and struggle in affairs of the heart. What’s intriguing is that in the same conjunction of the spread we’ve already had ‘The Hermit,’ originally one of the lower triad cards, but now generally regarded as indicating not only solitude…but also the accomplishment of personal goals…It’s as if the cards are suggesting your personal goals are, at this time, due to take priority over romance. I don’t know if this makes sense to you…«

Elegant. Her settes klienten opp til å delta aktivt med å evaluere forholdet mellom f.eks. karriere og kjærlighet, og vil gi respons som kan brukes aktivt senere. Og spørsmålet er godt forkledd i en tåke av sjargong.
Men slik bruk av sjargong krever som sagt kunnskap, og en del slik må man skaffe seg. Det er likevel ikke den kunnskapen du skal bruke først og fremst. Det viktigste er ikke hva kortene betyr, tradisjonelt eller ellers, men hvilken vinkel du skal gi til temaene og hvilke tolkninger du kan foreslå:

A seasoned professional, Ian Rowland offers this advise:
«Don’t consult the musty books [on the occult and paranormal] that you use as props! Books on therapy and counselling are more useful! My favorite is a bestseller written back in the 70s, called Passages, by Gail Sheehy. The subtitle says it all: ‘Predictable Crises of Adult Life.'»
Other mentalists swear by demographic journals that reveal what interests someone of a particular age, sex, or social group will have.

Påkledning, vokabular, sosiolekt, alder etc vil kunne gi verdifulle hint om hva som er vesentlig for kunden, for dem som ikke vil spørre direkte («vi har begrenset tid, så hva er det du er mest interessert i å konsultere kortene om)»). Utdanning er viktigere for ungdom enn for middelaldrende, helse omvendt. Kjærlighet er viktig for alle, men gjerne på litt forskjellig vis etter hvor i livsløpet man er, karriere kan synes av påkledning.
Slike tema kan være nyttige for mer spesifikke fisketurer i klientens liv: Ta et tema («jeg får en sterk følelse av …». Det gir normalt en respons – i kroppsspråk, i ord – og den kan man spinne videre på. Er responsen positiv, med en spesifisert tolkning av det du foreslo, kan man enkelt virke å ha vært mer presis selv ved å si f.eks. «ja, det kan jeg se.» Er den negativ, finnes det andre triks.
En del av dem fungerer også for dem som er så autoritære at de lager ferdig en tekst som så presenteres for kunden (e.g. astrologer). For det første kan man spre målet utover, ved å foreslå at det kan ligge forskjellige steder i klientens biografi: fortid, såvel som nåtid – eller fremtid. Velg gjerne med omhu etter hva slags fokus du vil ha, men hovedpunktet er å få klienten til å lete, til å tilpasse det du sier til sitt eget. Om man ikke vil gå videre på det, kan man f.eks. avslutte med et «tenk på det – det vil komme til deg». Hvis klienten senere støter på noe som passer, vil det virke som et virkelig mirakel.
Ikke press for langt. Kunder som presses langt kommer sjeldnere tilbake, fordi de har hatt en negativ opplevelse. Men noen bruker det som intimideringsteknikk sammen med syn av truende farer bare de kan hjelpe med. Det fungerer også, men du tiltrekker deg flere fluer med honning enn med edikk som amerikanerne sier.