Jeg har gledet meg stort over et par kritiske TV-reportasjer i det siste: Forbrukerinspektørenes nedsabling av VitaePros markedsføring, og Schrødingers Katts avsløring av «Kvantemedisin».
Begge selskapene har en motstrategi som sannsynligvis er mest beregnet på egne kunder, i forhåpentligvis desperate forsøk på å hindre at de skal innse at de blir lurt: de fremstiller seg som ofre for en dypt urettferdig og misvisende kritikk.* VitaePro har f.eks. gått til det latterlige skrittå klage FBI inn for PFU. Slik kan de forsøke å holde kundene på sin side inntil den knusende omtalen er glemt, ved å overtale kundene til å tro at det er «Big Science»/Big Pharma som vil holde ting skjult – heller enn at selskapene faktisk dokumenterer noe som helst av sine egne påstander.
Så det er ingen grunn til å la dem slippe unna, eller glemme å minne folk på lureriet. Og det skulle vi gjerne blogget mer om, men det har heldigvis allerede webmaster og host Gunnar Tjomlid gjort og det så grundig at jeg mye heller henviser dit. Gakk hen og les.
*Og bakom lurer «trusler» om søksmål – noe de selv ville ha alt å tape på en gjennomføring av. Men det er slik griske bransjer jobber for å unngå kritikk – vis at man har penger til å knuse kritikere under utgifter. Sats på at trusselen gjør jobben, men gjennomfør der du tror du har sjansen til å knekke noen, for å statuere eksempel.
Oppdatering
En viktig basis for det jeg skriver over er selvsagt at dette viser hva slags gjennomslag NRK har. VitaePro bruker store summer på å forsøke en «damage control» etter et enkelt kritisk innslag. Og selv om kvantekvakkerne ikke har tatt seg råd til det samme, er det tydelig at de føler det samme behovet. Selv om de jo måtte trekke den «oppklarende» videofilmen med litt for mye lån fra NRK…
Men journalistene må uansett se det hele som komplimenter til hvor effektiv firmaene oppfatter kritikken å være. Det er tydeligvis ikke så rent lite.