Hvor går grensen for hva som slukes rått innen «alternativ» medisin? Er alternative behandlere blåøyde, eller har de også et kritisk blikk? Siste nummer av British Medical Journal (BMJ) byr på en tankevekkende anekdote om hva som skal til for å bli akseptert som interessant blant forkjempere for såkalt «integrert medisin».

Svaret er: Fiktivt nonsens.

Medisinprofessor og embryolog John McLachlan mottok en e-post fra The Jerusalem Conference on Integrative Medicine som oppfordert folk til å sende inn søknader og forslag til foredrag. Begrepet «integrert medisin» var for ham både meningsløst og fornærmende:

Nationally and internationally, there has been a move to disguise the nature of CAM by renaming it “integrative medicine.”2 3 Of course, it is something of an insult to medical practitioners to suggest that they do not take into account their patients’ individuality, autonomy, and views as part of their daily practice. It is certainly a key tenet of evidence based medicine4 and to suggest that so called integrative medicine is somehow confined to the alternative world is a canard.

Han hentet derfor inspirasjon fra Alan Sokals berømte ap med postmodernistene, og sendte inn en parodi av et konferansesammendrag, fullstendig basert på fri fantasi og logiske feilslutninger som burde få enhver kritisk leser til å reagere. I søknaden mente han bl.a. å ha oppdaget en ny form for refleksologi rundt rumpeballene:

As with reflexology, the “map” responds to needling, as in acupuncture, and to gentle suction, such as cupping. In my studies, responses are stronger and of more therapeutic value than those of auricular or conventional reflexology. In some cases, the map can be used for diagnostic purposes.

Although I resisted the temptation to draw an analogy with the mappings of phrenology, I still had it in mind, and the reference to gentle suction might have been taken by a sceptical reader to refer to the idea of kissing the point of credulity.

Gjett hva arrangørene svarte?

Les det hele her: Integrative medicine and the point of credulity.