Nå er den britiske turistse kornsirkelsesongen godt i gang igjen kan The Guardian fortelle. (Og Circlemakers har noen syrlige betraktninger om mediedekningen.) Det har vært en liten opptur igjen i Wiltshire, forteller The Guardian, etter noen magre år for serverings- og turistindustrien:

There are many explanations as to why the circles barely appeared in Wiltshire. The suicide of one of the chief circle-makers in 2006 and the death of two others, as well as boredom in the ranks of pranksters, have all been cited. Mostly, though, it is thought that heavy rain and high winds have made crops hard to handle and have deterred aliens and humans alike.

Nå er været godt nok og sirkelmakerne – de som tar kunsten alvorlig og ikke er opptatt med reklameoppdrag – er tilbake i opphavsområdet. Med noen nydelige verk, det skal sies.

Og vi får håpe at forretningene blomstrer, ikke minst for bonden som får avlingen skadd. For det kan det:

One farmer near Stonehenge is said to have made about £30,000 by charging tourists to visit circles on his land.

Men kunstverket er ikke over når man har laget formasjoner. Det er bare begynnelsen på kunsten. Det viktigste er spillet rundt tolkning, de kollektive handlingene av tro og vantro – mediedekning, valfart, debatt. (Noe journalist John Vidal vet fra før: han har både intervjuet og laget kornsirkler med Circlemakers.)

Så hvis vi ser bort fra de kjedelige skeptiske «flott kunst», så er tolkningsspillet langt mer omfattende. Noe som ikke minst blir synlig i kommentarfeltene til avisene som skriver om dem. Skjønt jeg innbiller meg at mannen som kommenterer at de er laget utenomjordiske som bor i havet utenfor Japan spøker, er det fascinerende å se.

Det som også er interessant, er hvordan myten om 2012 gjør sitt inntog i tolkningen av denne formasjonen. Tittelen på artikkelen er «Phoenix crop circle may predict end of the world». Noe som virket litt spesielt. Croppies har nemlig lenge vært nokså ensidig «love and light»-tolkende. Det har vært noen mørke sinn blant dem før (tror du kornsirkler er laget av utenomjordiske som vil advare om at NWO er rett rundt hjørnet?), men deres mørkere visjoner har sjelden vært knyttet direkte til sirklene selv.

Det er de denne gang. «Dommedags»-tolkningen ser ut til å stamme primært fra journalisten, men hele tolkningen hviler på en tanke om forutgående krise/katastrofe:

The phoenix is a mythical creature which symbolises rebirth and a new era in many cultures across the world. Within the crop circle community many believe the designs are constantly referring to December 21 and its aftermath.

Først katastrofe, så gjenfødsel. Jo, det høres litt ut som klassisk apokalyptikk.

Hvilket vel bare er å si at ettersom 2012 nærmer seg så blir tematikken mer og mer aktuell i det kultiske miljø. Og siden det er der croppies befinner seg, ser de naturlig nok det samme i kornsirkler som de ser andre steder. Ettersom sirkelmakerne forholder seg aktivt til populære tolkninger og okkulturelle tema, gjør det sjansen stor for at flere sirkler vil ha den slags tema.

Men siden croppies lager sine egne tolkninger tilpasset favorittforestillinger uansett, er ikke det nødvendig.

(For norske kunstnerspirer har Guardian en minioppskrift på hvordan sirkler lages, men du får det langt bedre og fyldigere hos Circlemakers, spesielt i denne boken.)

(Takk til Anders Horntvedt for tips)