Ukeblader, aviser og fjernsynsmagasiner fylles fra tid til annen av mirakelfortellinger om helbredelser. «Kurene» viser seg sjelden å ha noen virkning, men folk hengir seg til dem med det de har igjen av håp og penger. For det kunne jo tenkes, og «de» ville jo aldri slippe dem til om ikke det var «noe i […]

Ukeblader, aviser og fjernsynsmagasiner fylles fra tid til annen av mirakelfortellinger om helbredelser. «Kurene» viser seg sjelden å ha noen virkning, men folk hengir seg til dem med det de har igjen av håp og penger. For det kunne jo tenkes, og «de» ville jo aldri slippe dem til om ikke det var «noe i det.» I praksis fungerer oppslagene som regel som reklame for all verdens kvakksalverier.
Det er nok ikke akkurat verdens beste idé, men av og til kan man fristes til å tenke at historier som denne gir bedre beskjed der det trengs enn appeller:

DM Digital TV is a Manchester based TV company (Sky Channel 802) that broadcasts in Urdu to the Pakistani population of the UK and abroad. Ofcom, the UK broadcasting regulator, has fined the TV station £15,000 for making unsubstantiated and potentially dangerous medical claims. The programme in question (Health is Wealth) was all about a homeopath called Dr Professor Mohammed Jamil Jilu («Dr Jamil») who made several amazing claims about the ability of homeopathy to cure cancer, diabetes and hepatitis. The complainant to Ofcom thought the programme was just a platform for the promotion of Dr Jamil’s homeopathy practice.

Slik reklame ville jo heldigvis aldri kunne skje her, hvor selv reklamen er effektivt regulert til konsumentens forsvar. Ikke sant?
Nei, jeg tror ikke bøtelegging (bortsett fra for villedende reklame) er noen god idé. Det er bare litt fristende innimellom å tenke seg at mediene hadde en potensielt balanserende økonomisk side til de mulige gevinstene ved å reklamere for virkningsløse behandlinger og produkter.
(Via David Colquhouns miniblogg.