Amerikansk militære geiteglanere har ikke monopol på overtro. Noen tar den faktisk godt og vel så langt. Vanligvis går det nokså greit. Problemet inntreffer når tøvet setter seg fast hos myndighetspersoner på toppen av hierarkiske organisasjoner. Når kravet til lydighet er totalt, blir ikke problemet mindre. Hvilket later til å være tilfelle med Generalmajor Jehad al-Jabiri, som leder det irakiske innenriksdepartementets arbeid mot bombeangrep.
Som New York Times kan fortelle har han nemlig fått det for seg at bombehunder er dyre og trege, mens «ADE 651» – i praksis en ønskekvist er både kjapt og effektivt. Det faktum at to tonn med bomber nylig ble kjørt tvers gjennom en kontroll med jukseproduktet (og drepte deretter minst 155 mennesker) får ham ikke til å endre mening.
Heller ikke at testing av denne typen juks får følgende kjedelige dom:
Dale Murray, head of the National Explosive Engineering Sciences Security Center at Sandia Labs, which does testing for the Department of Defense, said the center had “tested several devices in this category, and none have ever performed better than random chance.”
I møte med kritikk, har han følgende ydmyke kommentar:
“I don’t care about Sandia or the Department of Justice or any of them,” General Jabiri said. “I know more about this issue than the Americans do. In fact, I know more about bombs than anyone in the world.”
Det høres ut som en oppskrift på fortsatt katastrofe.
Produktet blir sagt å kunne finne omtrent alt, nesten alle steder, på mystisk vis. Selvfølgelig ikledd vrøvlete ‘sciencey’ setninger som dette:
The ADE651® incorporates electrostatic ion attraction [ESA] technology to target the specific substances. … By programming the detection cards to specifically target a particular substance, (through the proprietary process of electro-static matching of the ionic charge and structure of the substance), the ADE651® will “by-pass” all known attempts to conceal the target substance.
Selskapet bakom ser ut til å ha forbindelser til tidligere selskap som har solgt lignende «mirakelprodukt» (f.eks. Sniffex), men denne moderne «teknofiserte» ønskekvisten har nå altså beveget seg til nye og mer drepende marked.
(Via Swift)