Ikke før har originalen måttet trekke påstander om effekt før kopiene tyter inn. De siste dagene har jeg sett søkeordet «XB Balance Xtreme» dukke opp stadig oftere i besøksloggen, så jeg måtte nesten titte inn. Det viser seg å være minimalt varierende i familien «placebo-armbånd, hvor storebror jo er «Power Balance. Som hverken gir kraft eller balanse, noe de altså nylig måtte innrømme etter påbud fra australske forbrukermyndigheter.
Ikke at det har hjulpet så mye andre steder. Business er tross alt business, og den går fortsatt i pluss. Det gjør den tydeligvis også for den kinesiske produsenten som spammer selv oss kritikere, for nå har vi altså fått et produkt som skriker «new and improved»: XB Balance Xtreme har nemlig to hologram på armbåndet sitt! Hurra…
Det må jo bety at den har dobbelt placebo – og så for bare 399,-? Hvor kan jeg bestille?
Det virket altså ikke med ett magisk felt, så selvsagt blir det dobbelt så bra med to. Legg på noen halskjeder så kan du gange null med enda et tall. Heldigvis for produsenten er produksjonsprisen fortsatt rundt en femmer, og utsalgsprisen rundt hundre ganger mer. Så om det dobbelte av null fortsatt er null i virkning, er det like mye i utsalgspris og profitt.
Dessverre er påstandene om produktet ikke dobbelt så festlige som originalpåstandene. Det er bare en vassen kopi. Vi kan ta det fra de norske sidene. På pinlig dårlig norsk fortelles det at
The Performance Technology er laget for å fungere med kroppens naturlige energi-felter.
Grunnlagt av idrettsutøvere, Balance Xtreme er en favoritt blant elite idrettsutøvere der hvor balanse, styrke og fleksibilitet er viktig.
…Balance Xtreme hologrammet er basert på ideen om å optimalisere kroppens naturlige energiflyt, lik konseptene bak mange østlige filosofier. Hologramene i Balance Xtreme er laget for å resonere med og svare på det naturlige energi feltet i kroppen.
Layout er litt endret for å gjøre belastningen på øynene mindre.
Det er med andre ord traurige greier. Selv de foreslåtte «testene» er de samme som for originalen. De bruker også, som originalen, «sponsing» av idrettsutøvere som reklamestrategi. Til og med det hjelpesløse forsøket på å skaffe seg troverdighet ved å slenge på logoen til noen gode formål (i norsk sammenheng Kreftforeningen) finner vi igjen. Dog med, som utseendet på armbåndet, en litt eklere vri. Den avsluttes slik: «Bli med og støtt gjennom Powerhealth du og!»
(Takk som byr, men jeg har allerede betalt kontingenten og donerer heller direkte uten at forhandlere av pølsevev skal skumme fløten.)
Produktet er styggere, like virkningsløst, reklamen bare såvidt like dum. Faktisk er en del av det mest påviselig gale og internt usammenhengende vrøvlet fra originalen ikke med, men det er det ikke lenger hos originalen heller. Men én ting skal «XB Balance Extreme»-selgerne ha: de er enda flinkere til å få overbetalte og mer eller mindre overtroiske eller grådige idrettskjendiser til å stille i den øvrige reklamen sin og bruker det enda mer.
Vi får en del sure meldinger for å ta opp den slags tøyseprodukt. Og selvfølgelig er enhver er fullt ut velkommen til å kjøpe tullete produkt alt de lyster. Vi synes bare det er en rett å påpeke at det er tøys. Og har heller ingenting i mot å bidra til at flere peker og ler. (Ja, hvis noen ler litt diskret når du viser deg på trening med dette på: det er deg de ler av. Det har du ærlig fortjent.)
Oppdatering
Det ser ut til at Rune Henning Johansen var først ute til å blogge om dette. Før meg var han i alle fall.