Vi har én og annen gang tidligere vært innom det sørgelige faktum at ikke all reklame for alternative behandlinger helt følger lovens bokstav (eller ånd). Det er fortsatt tilfelle, men sånt står ikke på toppen av prioriteringslisten til Forbrukerombudet, forteller fagleder Tonje Hovde Skjelbostad til Fri Tanke.

Hun antyder imidlertid at det går an å ha inflytelse på prioriteringslisten, og at det finnes strategier for å få en sak opp:

et godt innspill eller klage må være noe mer enn bare en e-post med en lenke til noe man mener er i strid med forskriften. En god klage bør helst peke på en generell tendens og underbygge dette med eksempler, samt peke på hvordan dette er i strid med regelverket.

– Da kan vi ta tak i det, og følge det opp. Mange ganger blir dessverre enkeltklager som ikke dreier seg om alvorlige effektpåstander henlagt på grunn av kapasitetshensyn, sier hun.

Det gir anledning til å ta opp igjen forumtemaet «ukens klagesak», med litt sterkere vekt på rådene over: man bør være flere, og man bør gi en god begrunnelse for klagen, godt forankret i regelverk, eksempler og det skadelige ved å la det skure.

I tråd med Sense About Science-kampanjen Ask for Evidence kan man jo også stille ekle spørsmål om presisering av påstander og dokumentasjon for dem.

Oppfordring avlevert i håp om at vi kan slippe et og annet eksempel a la VGs fortellinger fra Humlegaarden i det siste. (Mer fra danske medier. Kudos!)