Etter noen nye runder med forberedelser til Schrödingers Katts korte serie med fokus på «det alternative», med reiser til steder og personer jeg ikke får si noe om ennå, føler jeg det vagt tilfredsstillende å se Michael Shermers kjølige gjennomgang av noen teknikker i vanlig «synsk» bruk – uavhengig av hva mediet/den klarsynte/synske/ etc nå kaller det:


Ikke alle skiller mellom varm og kald lesning på den måten Shermer gjør her. Noen inkluderer både det han kaller «cold» og det han kaller «warm» i «kald lesning», og reserverer «varm» for det han kaller «hot». Og han har helt rett. De færreste gidder forberede seg så godt som «hot» fordrer.
Jeg bruker «kald» for begge. Og i den vil jeg gjerne inkludere en generell strategi eller to for å minimalisere negative kundeerfaringer: Ikke kast ut i vilden sky, som Shermer antyder. Hvis man holder seg til de tre (evt. syv) sentrale temaene, og beveger seg fra det generelle til det mer spesifikke, vil det bli et klart større antall treff. (Bom=»retreat», snu 180 grader.) Hvis et sett faktorer vanligvis henger sammen med flere andre, er det rimelig å anta at det gjør det i dette tilfellet også. Dermed kan man prøve seg frem, og når nok er etablert, kan man komme med noen nokså presise gjetninger og ha stor sjanse for «overraskende» treff.
Man bør selvsagt gjøre de første etappene med både autoritet, takt og passe forsiktighet. «Føles det riktig»? «Sier det deg noe»? «Jeg vet ikke helt hva det betyr?» Gode setninger som kan slenges på noe som er antydende, men som kan virke mer presist ved riktig lytting. («Jeg blir vist bilder av noen X som gjør Y. Sier det deg noe?»)
En sentral forutsetning, som man tydeligvis ikke kan bli for eksplisitt i, er å etablere sesjonen som et samarbeid: «Hva vil du vi skal ta opp». «Det hjelper om du sier hva som føles relevant for deg.» Osv.
Om man også gjentar ting som er etablert som treff for å befeste dem i hukommelsen og inntrykk hos kunden, vil man fort kunne si relaterte ting som «kjennes» som separate treff. Det minimerer også plassen og tiden til forsøkene som ikke ledet noe sted.
For de fleste kunder vil det sannsynligvis fungere. Selv om det ikke ser så imponerende ut utenfra.