Etter et par dager om kommunikasjon, ledelse og den slags (nokså trivelige og avslappede dager må sies), er det på tide å vende blikket tilbake til noe faglig i nærmeste fremtid.

Det har seg nemlig slik at vi på NTNU neste uke arrangerer «verdens største» akademiske konferanse om reell satanisme (heller enn sære teorier om satanisme): Satanism in the Modern World den 19.-20.11.

Når jeg sier største, er det fordi det såvidt jeg vet er den første og så langt eneste. Men det kommer sikkert flere.

Jeg tror det kan bli meget interessant (spesielt hvis de andre er kommet lenger på sine paper enn jeg er med mitt for øyeblikket), for det er mengder av interessante tema.

Eller, for å rette meg selv litt: De er i det minste meget interessante for oss som holder på med feltet.

Noe er nok interessant for alle.

For eksempel skal ansvarlig for arrangementet Jesper Petersen snakke om «Satanism, violence and transgression» og det kan vanskelig bli uinteressant. Det er sjelden Jesper gjør noe som er det.

Fredrik Gregorius, som nettopp har disputert på en utmerket avhandling om moderne åsatru, skal snakke om «Satanic Witchcraft: A Study in the Creation of a
Tradition» – et allment tema (tradisjonskonstruksjon) i et spesifikt tilfelle – blir nok også interessant.

Noen færre vil kanskje tenne umiddelbart på «The Devil’s Demographics», men det er det spørsmålet jeg får oftest stilt av journalister: hvor mange er de? Og James Lewis skal si noe om det.

Mer populært blant de marginalia-interesserte, men det er kanskje ikke like sikkert at alle synes det er morsomt at en bitteliten, obskur, myteomspunnet «gruppe» som det… nokså høyreorienterte og esoteriske Order of Nine Angles skal omhandles av hele to paper. Hvorav minst ett holdes av en både religiøs og politisk ideologisk nabo (det ville være en overdrivelse å påstå at de fleste i feltet er rasjonalister og skeptikere), som forhåpentlig kan gjøre temaet både bedre kjent og mer forståelig.

Hvilket kan hjelpe litt. Jeg har lest det meste av ONA-materialet og en del om det. Om jeg påsto det var veldig oppklarende ville jeg i beste fall begå en halvsannhet.

Ellers skal vi til Polen i dag, til Danmark rundt slutten av 1800-tallet, en tur til tidlig moderne Sverige, se litt på satanisk motkultur på 1800-tallet, moderne «setianisme» og dessuten innom konspirasjonstenkning og konspirasjonskultur hos Anton LaVey.

Nix, det er ingen som kan kalle seg synsk om de gjetter hvem som skal ta for seg det siste. Det er et spennende emne jeg neppe klarer å yte full rettferdighet inntil da, men jeg vil nok bruke noen kvelder og fridager til på å få det halvveis presentabelt i det minste.

Dessuten blir det opplysende underholdning, når Didrik Søderlind forteller om sammenhengen mellom satan, barne TVs Collargoll, kirkebranner og norsk svartmetall torsdag kveld (før han farter videre for å snakke om Lovecraft på Forum Nidrosiae som er en lokal adapsjon av Kjettersk kjeller).

Begge deler blir gøy.

Det er ikke veldig mange plasser igjen, men vi hadde sist jeg ble oppdatert plass til en liten håndfull til – og har holdt av rom om det skulle være ekstremt interesserte journalister som ikke bare vil si hei.

Anyway – det er det jeg nok vil forsøke å bruke mest tid på i uken som kommer.