Har man ikke et lokalt vann å plassere et sjøuhyre i, kan man forsøke seg med andre varer.
For alle som observerte valfarten til Snåsa for en liten tid tilbake, var assosiasjonene til Lourdes og tilsvarende mirakelsteder uunngåelige. Dermed er det bare som ventet at lokale entreprenører lærer av slike steder. Nå vil en slik selge flaskevann fra Snåsa (jeg vil ha det i en selvlysende jomfru Maria-flaske med glitter på) og har visstnok fått støtte fra Innovasjon Norge.

Også den politiske ledelsen i kommunen tenner på ideen.
– Helsebringende vann fra Snåsa må da være bra. Jeg tror det kan slå an veldig godt i butikkhyllene, sier ordfører Vigdis Hjulstad Belbo (Sp).

Jeg har altså ventet på det, og det er godt VG plukker det opp fra gårsdagens Adresseavis. Nå venter vi på det uunngåelige oppfølgingsspørsmålet: Hva mener Joralf Gjerstad om slik kommersialisering og spesielt pludderet om «helsebringende vann»?
Det er liksom antitesen til det han har bygget sin troverdighet på.
(Nettavisen får det nesten til – de stiller spørsmålet om kommersialisering til ordføreren, som hykler alt hun er god for. Hvem blir den første til å spørre Gjerstad?)
Oppdatering
Flere gode produktforslag her. Abolutt verdt et besøk.