Vi blar noen uker tilbake i tid til Forbrukerinspektørenes nedsabling av VitaePros markedsføring. De fleste har sett den svadapregede, insinuerende offerretorikken i reklamen som fulgte som «svar». (For total pwnage, les FBIs svar til PFU(pdf).)
Det var første seriøse selvskudd.
Så kommer vi til gårsdagens utmerkede artikkel på forskning.no. Mer opplysning til dem som vil lese, grundig og kritisk. Det er kanskje ikke så mange. Men hva gjør selskapet?
Jo, de holder fast på misforståelsen om at det å oppføre seg som lett «truende» idioter er en måte å forsvare seg på: De pusser advokater på forskning.no allerede før de har publisert artikkelen.
Redaktør Nina Kristiansen gjør det eneste rette: Hun kjører sakene om kosttilskudd først. Så offentliggjør hun hvordan VitaePro har oppført seg.
Pent pakket inn i en artikkel som tar noe prinsipielt, men hovedvirkningen er slik jeg tror den er intendert: Fortell verden hvordan denne gjengen agerer.

For to dager siden mottok forskning.no et brev fra advokatfirmaet Steenstrup Stordrange. De forteller at de opptrer på vegne av sin klient VitaeLab – som er produsent av kosttilskuddet VitaePro. … Vi har også flere ganger blitt kontaktet av VitaeLabs medierådgiver Frode Nakkim. På telefon og e-post insisterer han på sin klients ”rett til samtidig imøtegåelse av enhver påstand som framsettes”.

Medierådgiveren henviser til Vær Varsom-plakaten, men som redaktør Kristiansen skriver, er det ikke så mye som tyder på at den er lest særlig nøye: «Intervjuobjektets rett til sjekk og korrigering av egne uttalelser, og retten til samtidig svar på sterke beskyldninger, betyr ikke rett til å lese gjennom hele saken og kommentere alt som kommer fram.»
Og det blir bare mer absurd underveis. Selskapet går etter intervjuobjektene som har uttalt seg til journalisten, og lager et notat om hva forskeren «egentlig mente» til journalisten.
Hvis VitaePro og relaterte selskap ikke ønsker å fremstå som en gjeng klønete gangstere, så har de valgt feil strategi. For hvem tror etter alt de har klart her å tenke seg at de ikke vet at de selger tvilsom vare med overhypet babling?
(For mer kritisk stoff om VitaePro og -lab, besøk vår host og webmaster.)